Foodoran ruokalähetti liikkuu sähköpotkulaudalla Helsingissä. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Foodora jäi kiinni asiakkaiden harhauttamisesta

Kuluttaja-asiamies puuttui ruokakuljetuspalvelun toimintaan.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Ruokakuljetuspalvelu Foodora on antanut hinnoista ja tarjousten kestosta harhaanjohtavaa tietoa, kertoo kuluttaja-asiamies.

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota hintojen ilmoittamiseen Delivery Hero Finland Oy:n Foodora-alustalla. Kuluttajat voivat tilata Foodorasta muun muassa ravintola-annoksia kotiin kuljetettuna tai ravintolasta noutamalla.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

Ruoka-annoksen hinnan lisäksi kuluttajan maksettavaksi saattoi tulla esimerkiksi palvelumaksu ja toimitusmaksu. Ne ilmoitettiin alustan ravintolanäkymässä pikkuprintillä ja ne poistuivat näkyvistä kuluttajan selatessa näkymää. Kun muista maksuista ei kerrottu yhtä selkeästi kuin ruoka-annosten hinnoista, kuluttajalle saattoi tuossa tilausprosessin vaiheessa syntyä käsitys, että hän maksaisi tilauksestaan vain ruoka-annoksen hinnan.

Kuluttaja-asiamies puuttui Foodoran menettelyihin. Yritys sitoutui siihen, että kun se ilmoittaa esimerkiksi ruoan hinnan ostoprosessin aikana, se ilmoittaa kaikki maksut selkeästi niin, ettei kuluttaja voi niitä huomaamattaan ohittaa.

Lisäksi, kun kuluttaja lisäsi tuotteita ostoskoriin alustan mobiiliversioissa, näkyviin tuli Näytä ostoskori -palkki, jossa ilmoitettiin hinta. Hinta ei kuitenkaan aina sisältänyt kaikkia kuluttajalle tulevia maksuja, kuten palvelu- ja toimitusmaksuja, vaan se saattoi nousta ostoskoriin siirryttäessä.

Delivery Hero sitoutui siihen, että jatkossa se esittää tilauksen kokonaishinnan alustalla selkeästi ja oikea-aikaisesti. Kokonaishinnassa huomioidaan sellaiset kuluttajalle tulevat maksut, jotka ovat Delivery Heron tiedossa kyseisessä tilauspolun vaiheessa.

– Hinta on yksi keskeisimmistä tiedoista, joiden perusteella kuluttaja tekee päätöksiä. Siksi on erityisen tärkeää, että sitä koskevat tiedot ovat selkeitä ja pitävät paikkaansa kaikissa tilausprosessin vaiheissa”, toteaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.

Kuluttajille myös näytettiin Foodora-alustalla tarjouksia, joiden hyödyntämiseen käytettävissä oleva 15 minuutin pituinen aika esitettiin ajastimella. Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan ajastin käynnistyi joissakin tapauksissa uudelleen heti sen päätyttyä. Delivery Heron mukaan tarjouksen oli tarkoitus olla jälleen kuluttajan käytettävissä 10 minuutin kuluttua.

Kuluttaja-asiamies katsoi, että tarjousten voimassaoloa osoittava ajastin ei pitänyt paikkaansa, koska tarjousten hyödyntäminen ei edellyttänyt tilauksen tekemistä 15 minuutissa. Tarjous oli kuluttajan hyödynnettävissä heti tai pian ajastimen loppuun kulumisen jälkeenkin ja siten ajastin loi perättömän kiireen tunnun.

Delivery Hero sitoutui muuttamaan menettelyään niin, ettei tarjouksien kestosta synny virheellistä kuvaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS