Tekniset apuvälineet eivät korvaa veneilijän hyviä navigointitaitoja yllättävissä tilanteissa, kuten satelliittinavigoinnin häiriintyessä, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom muistuttaa.
Turvallisuuden vuoksi merikartat tulee Traficomin mukaan pitää aina mukana.
Suomenlahden alueella havaitaan tällä hetkellä paljon GPS-häiriöitä ilmailussa, mutta viranomaisten mukaan ilmoituksia häiriöistä maan pinnalla tai merialueilla ei ole juuri tullut.
– Radiohäiriötilanne Suomen maa- ja merialueilla on pääasiallisesti normaali ja veneilykauden voi aloittaa levollisin mielin. Veneillessä kohdattaviin mahdollisiin häiriötilanteisiin on aina kuitenkin hyvä varautua ennalta. Karttapohjaisen navigoinnin harjoittelu vahvistaa turvallista ja sujuvaa toimintaa tilanteissa, jos GPS-paikannusta ei ole saatavilla, sanoo Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäki tiedotteessa.
Häiriöt ovat Traficomin mukaan sisämaata todennäköisempiä avoimilla merialueilla, kuten itäisellä Suomenlahdella.
Traficomin johtava asiantuntija Kimmo Patrakka painottaa, että merikarttaa tulee osata käyttää.
– Merikartta on hyvä pitää matkassa aina varalta, aivan kuin muutkin veneen turvavälineet, ja sitä pitää myös osata lukea. Plotteri ei vesiliikennelain mukaan ole ensisijainen navigointiväline, joten yksin siihen ei kannata luottaa. Omien taitojen pitää olla riittävällä tasolla navigointiin ilman plotteria. Suomessa järjestetään laajasti eri tahojen tuottamaa veneilijöiden koulutusta osaamisen varmistamiseksi, Patrakka sanoo.
Veneen päällikön tehtävä on aktiivisesti seurata ja tietää vesillä, missä mennään. Tutuillakin vesialueilla olosuhteet voivat yllättää ja muuttua niin, että merikarttaa tarvitaan. Tällainen tilanne voi Traficomin mukaan kohdata esimerkiksi silloin, kun karttaplotterissa ilmenee paikannuksen estävä häiriö.
Traficom toivoo, että kaikista radiohäiriöistä tehtäisiin ilmoitus. Virasto selvittää radiohäiriöitä ja koostaa häiriötilannetietoa Suomessa.