Esteaita rakennetaan riskiarvion perusteella tärkeimmille kohdealueille. Esteaitakokonaisuus koostuu aidasta, teknisestä valvontajärjestelmästä ja tiestä.
– Itärajan esteaita parantaa rajaturvallisuutta tässä ja nyt ja on välttämätön laajamittaisen ja välineellistetyn maahantulon hallinnassa ja torjunnassa, Rajavartiolaitos toteaa tiedotteessaan.
Pilottikohteet Imatralla ja Sallassa valmistuivat vuonna 2023.
– Hankkeessa on nyt luotu edellytykset sen täysimääräiselle toimeenpanolle, kertoo hankepäällikkö Erkki Matilainen Rajavartiolaitoksesta.
Hankepäällikön mukaan esteaita-alueelta on jo poistettu puustoa Kaakkois-Suomessa, Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa yli 50 kilometrin matkalta.
– Työ jatkuu ja laajenee. Lähes tuhannesta maanomistajasta pääosaa on kuultu. Vuoropuhelu on ollut erinomaista. Ympäristökartoituksia on tehty kymmenissä kohteissa. Hankinnoissa on kilpailutettu sopimukset muun muassa aitamateriaali- ja ponttonielementtivalmistajien kanssa ja rakennusurakoitsijoiden kilpailutukset ovat käynnissä. Lisäksi on tehty kymmenittäin sähkö- ja tietoliikenneliittymien sekä varavoima- ja tekniikkakonttien tilauksia, Matilainen jatkaa.
– Hankkeen koko rahoitus varmistui kevään 2024 lisätalousarviossa, mikä mahdollisti kyseisten urakoiden ja hankintojen aikaistamisen, Matilainen kertoo.
Ensiksi rakennetaan noin 70 kilometriä esteaitaa kansainvälisille rajanylityspaikoille ja niiden sivustoille Kaakkois-Suomessa, Pohjois-Karjalassa, Kainuussa ja Koillismaalla. Yhteensä kahdeksan kohdealuetta käynnistyy kesän ja syksyn aikana.
Loppusyksyllä aloitetaan puuston poisto myös seuraavan vaiheen kohdealueilla, joissa on rajan yli johtavia pienempiä teitä tai jotka ovat vastaavan riskitason alueita. Näitä alueita on Kaakkois-Suomesta Lappiin ulottuvalla alueella yhteensä noin 128 kilometriä.
– Rakentaminen on käynnissä Nuijamaan–Vainikkalan kohdealueella, joka on 17 kilometriä pitkä. Rakentamista edeltävän puuston poiston on toteuttanut KouMet Oy. Kohdealueen rakennusurakan toteuttaa Destia Oy.
Kohdealueen kokonaiskustannusarvio on noin 22,3 miljoonaa euroa, joka sisältää muun muassa puuston poiston, maanrakennustyöt, esteaidan, betoniponttonielementit, sähkö- ja tietoliikenneliittymät kaapelointeineen, teknisen valvonnan, varavoimajärjestelmän, projektin johtamisen ja maanomistajakorvaukset.
– Kohdealueella on yli 70 maanomistajaa, joille Rajavartiolaitos on antanut päätökset esteaidan rakentamisesta. Maanomistajien korvauspäätökset tehdään esteaidan valmistuttua. Pitkä kohdealue valmistuu kesään 2026 mennessä, kertoo Matilainen.
Pilotti- ja suunnitteluvaiheen kokemusten perusteella hankkeen organisointi, aikataulu, budjetointi ja esteaidan perusratkaisu on todettu onnistuneiksi. Aitaverkosta tulee puoli metriä korkeampi (3,5 m) ja estearvon lisäämiseksi tiheämpi kuin alun perin suunniteltiin.
Myös aidan, porttien ja lieriöesteiden kiinnityksiä ja rakenteita on parannettu. Kosteille alueille rakennettavan ponttonitien asennustapaa on myös muutettu. Esteaita rakennetaan raja-aukolle valtakunnan rajaviivan tuntumaan raja-aukon reunan sijaan. Teknisen valvonnan ratkaisuja kehitetään edelleen toimivammiksi.
Rajavartiolaitos valmistautuu samalla rakentamisen jälkeisiin maanomistajakorvauksiin. Sisäministeriö on asettanut lakihankkeen, jonka tavoitteena on siirtää korvausten määrittäminen Rajavartiolaitokselta Maanmittauslaitoksen tehtäväksi.