Saab 340 AEW/C tutkavalvontakone Ruotsin ilmavoimien käytössä. John5199/Wikimedia Commons/CC BY 2.0

Kone näkee Venäjän kohteet 450 kilometrin päästä – merkittävä muutos sodassa

Uusi kyky lisää merkittävästi Ukrainan asevoimien tilannetietoisuutta ja parantaa ilmavoimien toimintamahdollisuuksia.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Ukraina on saamassa Ruotsista Saab 340- ennakkovaroitus- ja valvontalentokoneita (ASC-890). Vaikka koneiden määrää ei tiedonannossa kerrottu, niitä lähetetään todennäköisesti kaksi eli molemmat tällä hetkellä Ruotsin ilmavoimien käytössä olevat koneet.

Lentävä tutka pystyy valvomaan ilmatilaa kauemmas kuin maanpäällinen tutka, jolle jää katvealuetta maanpinnan kaartumisen takia. Uusi kyky lisää merkittävästi Ukrainan asevoimien tilannetietoisuutta ja parantaa ilmavoimien toimintamahdollisuuksia.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

90-luvulla kehitetty ja vuodesta 2009 alkaen modernisoitu Saab 340 AEW&C on nykyaikainen tutkavalvontajärjestelmä, jonka Erieye-AESA-tutkan antenni ei ole pyörivä, kuten Venäjän A-50:ssä, mikä rajoittaa sen näkökentän leveyttä, mutta antenni on isompi, minkä vuoksi järjestelmä näkee kauemmas ja tarkemmin. Saab 340 AEW&C pystyy tyypillisestä noin kuuden kilometrin lentokorkeudestaan havaitsemaan lentäviä maaleja aina 450:n ja pintamaaleja 350 kilometrin etäisyydelle saakka. Maalin tutkapoikkipinta-ala vaikuttaa merkittävästi havaintoetäisyyteen.

Järjestelmä pystyy seuraamaan automaattisesti jopa 1 000:ta lentävää ja 500:aa pintamaalia samanaikaisesti. Sen tutkan kyky katsoa alaviistoon auttaa erityisesti Venäjän matalalla lentävien droonien ja risteilyohjusten havaitsemisessa.

Järjestelmän toinen etu on sen kyky integroitua Naton Link-16-datalinkkijärjestelmään, joka on käytössä monien läntisten maajärjestelmien lisäksi myös Ukrainalle tulevissa F-16-hävittäjissä, joiden taistelukykyä sen välittämä ilmatilanne- ja maalitieto parantaa merkittävästi.

Kun ottaa huomioon Saab 340 AEW&C:n käytön edellyttämän koulutuksen, kyky tulee mahdollisesti käyttöön suunnilleen samaan aikaan kuin F-16-koneet, mikäli kulisseissa asia ei ole jo edennyt pidemmälle kuin Ruotsin puolustusministeriön ilmoitus antoi ymmärtää.

Saab 340 AEW&C:n lentoaika on noin viisi tuntia kerrallaan, mikä on enemmän kuin A-50-tutkakoneiden lentoaika. Niillä ei todennäköisesti pystytä ympärivuorokautiseen valvontaan, mutta hälytysvalmiudessa kone pystytään saamaan ilmaan alle puolessa tunnissa.

Koska Ukrainan tutkakoneista tulee Venäjälle tärkein tuhottava maali, ne hajautetaan todennäköisesti aivan läntisimpään Ukrainaan ja niitä siirrellään jatkuvasti kentältä toiselle. Ne tarvitsevat mahdollisesti mukaansa suojahävittäjät myös ilmassa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS