Kansanedustaja Atte Kaleva (kok.) hämmästelee Helsinkiin rakennettavan Kruunuvuorensillan kustannusten kasvua.
Kruunuvuorensilta rakennetaan vain joukkoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn käyttöön.
– Näinhän siinä aina tuppaa käymään: kalliit raide- ja pyöräilyinfrahankkeet ’myydään’ päättäjille halvalla, ja kun on päästy niin pitkälle, ettei hanketta enää voi perua, pompsahtaa hinta, Kaleva kirjoittaa viestipalvelu X:ssä.
– Mahtaako miljardi lopulta riittää tähän kokonaisuuteen? Surkeaa.
Päivityksensä ohessa hän jakaa Kauppalehden artikkelin, jonka mukaan ennätyksellisen pitkä ja korkea Kruunuvuorensilta on valmistumassa myöhässä aikataulusta. Myös hankkeen kustannukset ovat Kauppalehden mukaan nousseet useita kymmeniä miljoonia suunnitellusta.
Hankkeen alkuperäinen kustannusarvio oli 126 miljoonaa euroa. Sillan valmistuminen myös venyy vuoden 2026 puolelle. Yleinen kustannustason nousu on vaikuttanut suuresti sillan hintaan, eikä hankkeen lopullinen hintalappu ei ole vielä selvillä.
Pituutta sillalla tulee olemaan yhteensä 1,2 kilometriä. Raitiotieliikenteen on määrä käynnistyä sillalla vuonna 2027.
Näinhän siinä aina tuppaa käymään: kalliit raide- ja pyöräilyinfrahankkeet ’myydään’ päättäjille halvalla, ja kun on päästy niin pitkälle, ettei hanketta enää voi perua, pompsahtaa hinta. Mahtaako miljardi lopulta riittää tähän kokonaisuuteen? Surkeaa.https://t.co/C9mXpuy7aw
— Atte Kaleva (@AtteKaleva) August 29, 2024