Ukrainan asevoimat on julkaissut viime viikkoina useita videoita lennokkien tekemistä iskuista hyökkääjän panssariajoneuvoja vastaan.
Puolustuksen tukena on käytetty usein DJI Phantom 3:n kaltaisia pieniä lennokkeja, jotka pystyvät tiedustelun ohella kuljettamaan pieniä räjähteitä. Eräällä videolla lennokki pudottaa neuvostovalmisteisen VOG-17-kranaatin venäläissotilaiden ajoneuvon kattoikkunasta sisään.
Vastaavia ammuksia käytetään yleensä AG-17-kranaattikonekiväärissä. Kranaattiin oli lisätty 3D-tulostimen avulla uusi etuosa ja pudotusta tasapainottava peräsin.
Asiantuntijoiden mukaan edulliset kuluttajalennokit ovat osoittautuneet yllättävän tehokkaiksi. Iskuissa on käytetty kranaatinheitinten ammuksia sekä jo 1950-luvulla kehitettyjä RKG-3-panssarintorjuntakranaatteja, jotka painavat noin kilogramman. Kokeiden perusteella niitä pystyttiin pudottamaan jopa metrin tarkkuudella 300 metrin korkeudelta, jolloin lennokin läsnäoloa on hyvin vaikea huomata maasta käsin.
Venäjän BMP-3-panssariajoneuvoissa on vain kymmenen millimetrin yläpanssari, joten ne ovat alttiita kohtuullisen pienillekin räjähteille. Toimintaa voi pitää kustannustehokkaana, sillä niissä käytettyjen lennokkien arvo on noin 500–10 000 euroa ja yhden kranaatin hankintahinta noin 100 euroa. Yhden panssariajoneuvon hintalappu on noin 750 000 euroa.
West Point -sotilasakatemiassa opettanut tutkija Matthew Ford sanoo lennokki-iskujen saaneen viime aikoina runsaasti huomiota sotilaspiireissä.
– Tämä kehitys viittaa siihen, että osa perinteisestä kalustosta voi olla vanhentunutta, Ford tviittaa.
Another tactic appears to be the use of what are likely to be aerially-dropped mortar rounds – a very simple and cheap option, particularly against weakly armoured vehicles such as these Russian BMP-3s (with only about 10mm of top armour). /10 pic.twitter.com/sWfSdIGtwN
— ChrisO (@ChrisO_wiki) May 1, 2022
THREAD:
Gruesome stuff but a very useful thread.
Several academics have been writing about this sort of thing.
A quick list of things you might want to read.
— Dr Matthew Ford (@warmatters) May 1, 2022