Taiteentutkija Liisa Väisänen on erikoistunut symboleihin ja uutuuskirjassaan hän esittelee symboleita ja niiden käyttöä eri yhteyksissä. Symboleilla on aina ollut vahva merkitys ihmisille ja ranskalainen kirjailija René Alleau jopa väitti, että yhteisö ilman symboleita kuihtuu väistämättä. Viihdeteollisuus, kuten kauhuelokuvat, osaavat hyvin käyttää symbolien salaperäisyyttä hyväkseen.
Väisänen katsoo, että kristinuskossa lähes koko ilmaisu perustuu symboliikkaan ja sitä kautta kristillinen symboliikka on koko länsimaisen symboliikan perusta.
Alkukristityt ottivat vainojen aikaan käyttöönsä kalasymbolin, joka muodostuu kahdesta kaarevasta viivasta. Kristitty piirsi kepillä kaarevan viivan maahan. Jos toinen ei reagoinut viivaan, oli paras olla hiljaa, mutta jos toinenkin piirsi maahan viivan niin, että viivoista muodostui kala, niin oli turvallista puhua. Vainojen päätettyä kalasymboli jäi tarpeettomaksi, mutta se jäi elämään ja näkyy nykyisinkin eli jotkut symbolit kestävät hyvin aikaa.
Kristityt ottivat käyttöön myös useita tähtisymboleita, johdattihan muun muassa Betlehemin tähti kolme tietäjää Jeesuksen syntymäpaikalle. Mytologian mukaan itämaan tietäjien maalliset jäännökset tuotiin Milanoon, mistä tosin on ristiriitaisia tietoja.
Joka tapauksessa Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan hallitsija Fredrik I Barbarossa (1125-1190) määräsi arkkipiispansa hakemaan tietäjien jäämistöt Kölniin. Milanosta Kölniin oli pitkä matka, joten arkkipiispa seurueineen yöpyi matkan varrella useasti.
Ne onnekkaat kievarinpitäjät, joiden tiloissa arkkipiispa itämaan tietäjien jäännösten kanssa majoittui, merkitsivät kievarinsa kolmella tähdellä ikään kuin mainokseksi. Näin syntynyt hotellien tähtiluokitus on edelleen voimassa.
Alamaailman symbolit
Italian alueella toimivat vanhat mafiajärjestöt, kuten Cosa Nostra, Camorra ja ’ndrangheta ottivat käyttöönsä paljon katolisen kirkon symboliikkaa ja ne elävät vahvasti kollektiivisessa tajunnassa viihdeteollisuuden ansioista. Kuuluisia tapoja on paljon, kuten kädenpuristus, suudelma huulille, pistohaava sormeen, josta puristetaan veripisara pyhimyksen kuvan päälle, kumarrus ja sormuksen suuteleminen.
Edelleen tärkeitä symboleja ovat italialaisten rikollisjärjestöjen tavat tehdä murhat ja tapot. Tekotapa on selkeä viesti, jolla pidetään ympäristöä pelon vallassa. Kohteelta leikattu käsi tarkoittaa, että hän oli varas. Jos ruumilta on kaivettu silmät päästä ja ne on laitettu hänen käteensä, oli hän tappanut jonkun järjestön miehistä. Viikunakaktuksen lehti ruumiin rinnan päällä kertoo, että hän oli ottanut haltuunsa rahaa, joka ei kuulunut hänelle. Nenäliina tai kivi suussa kertoo, että edesmenneen olisi pitänyt vaieta.
Symboleilla voidaan viestiä oman rikollispiirin sisällä tehdyistä virheistä, rangaistuksista tai katumuksesta. Kuuluisin esimerkki on Japanin vanhan yakuza-järjestön tapa, jossa virheen tehnyt jäsen katkaisee vasemman käden pikkusormensa.
Jengisymboleita voi käyttää myös tervehtiessä. Esimerkiksi kaksi Los Angelesin katujengiä, Bloods ja Crips käyttävät tervehdyssymbolissaan samaa logiikkaa eli ryhmittymänsä alkukirjainta. Nykyisin vuonna 1960 perustettu Bloods on Los Angelesin suurimpia katujengejä. Jengin symboliväri on veren väri eli punainen ja jäsenet käyttävät punaisia kenkiä, huiveja ja paitoja.
Kilpailijajärjestö Crips kuuluu myös Los Angelesin vanhimpiin katujengeihin. Heidän värinsä on sininen ja tervehdyksensä sormet, jotka muodostavat C-kirjaimen. Jengissä on noin 35 000 jäsentä.
Rikollismaailman symboleissa tatuoinnit ovat todella yleisiä. Väisäsen mukaan nykyisin kirjainyhdistelmää A.C.A.B. näkee paljon tatuoituna vankien ja alamaailman edustajilla. Kirjaimet ovat alkukirjaimet sanoista All Cops Are Bastards, kaikki poliisit ovat paskiaisia.
Kyseisen symbolin käyttö alkoi Isossa-Britanniassa 1960-luvulla levottomilla asuinalueilla. Kirjainyhdistelmä oli lähinnä sosiaalipoliittinen kannanotto poliisia vastaan. Englantilaiset jalkapallohuligaanit ottivat symbolin käyttöönsä, ja heidän mukanaan se levisi muualle Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. 1970-luvun skinhead-kulttuuri otti symbolin omaan käyttöönsä.
Erityisesti venäläiset rikolliset käyttivät aiemmin paljon symbolisia tatuointeja. Venäläisessä rikolliskulttuurissa tatuoitu risti rinnassa kertoi, että kyseessä oli pomo. Toisinaan rintaan tai selkään saatettiin tatuoida kokonainen kirkko, sen jokainen kupoli edusti yhtä vuotta vankilassa. Kaulaan tatuoidut tikarit symboloivat ihmisiä, jotka rikollinen oli tappanut.
Jos joku tatuoi ilman lupaa tai syytä esimerkiksi asemasta kertovan tatuoinnin, se pakotettiin itse poistamaan joko lasinpalalla tai hankaamalla tiiliskivellä ihoa. Myös sormukset olivat tärkeitä, koska niistä näki kyseisen ihmisen arvoaseman.
Nykyisin venäläisrikollisten piireissä erilaisten symbolien käyttö on vähentynyt, koska symbolit ovat kaikkien, myös poliisien nähtävillä.
Liisa Väisänen: Salaiset symbolit. Avain esoterian maailmaan. 176 sivua SKS Kirjat.