Suunnitelmat sulkea Helsingin päärautatieaseman edustan Kaivokatu läpiajolta etenee. Kaivokatu muuttuisi joukkoliikennekaduksi ja autokaistoista poistettaisiin kaksi.
Kävelyaluetta laajennettaisiin, sillä Kaivokadulla kulkee neljännesmiljoonaa kävelijää päivittäin. Helsingin Sanomien mukaan ydinkeskustan suunnitelma on tulossa poliitikoiden käsittelyyn ensi viikolla.
Rautatientorin bussiliikenne siirtyisi käyttämään kaksisuuntaiseksi muutettavaa Vilhonkatua, joka niin ikään rauhoittaisi Kaivokatua.
Kaivokadulle on myöhemmin tulossa Kruunusiltojen raitiovaunulinja Laajasalosta, jonka päätepysäkki ensi vaiheessa päätettiin kustannusten karsimiseksi sijoittaa Hakaniemeen. Laajasalon raitioliikenteen on tarkoitus käynnistyä 2027, jonka jälkeen Kaivokadun suunnitelmat voisivat realisoitua.
Kaupunkiympäristön toimialan projektipäällikkö Marek Salermo sanoo HS:lle, että myös liikennevaloja poistettaisiin, jotta ”rautatieaseman edusta Kaivokadulla olisi yhtä isoa ylitystä jalankulkijoille”. Raitioliikenteen sujuvuuden vuoksi alueelle jäisi ehkä yhdet liikennevalot.
Salermon mukaan vilkkaalla paikalla liikennevalot antavat väärän turvallisuuden tunteen, koska silloin kävelijät eivät tarkkaile ympäristöään.
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi tiukan äänestyksen jälkeen viime syksynä yksityisautoilun rajoittamisen Kaivokadulta. Ydinkeskustan poikittaisen autoliikenteen on ajateltu ensisijaisesti käyttävän Pohjois- ja Eteläesplanadia.
LUE MYÖS:
Helsingin tärkein läpiajoyhteys aiotaan katkaista – ”Ei ole oikeaa kuvaa vaikutuksista”