Busseja Rautatientorilla Helsingissä. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

HS: Huonosti käyttäytyvät bussikuskit ärsyttävät matkustajia

Kokemusten perusteella kuljettajien palveluhenkisyydessä olisi parannettavaa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Useat joukkoliikenteen käyttäjät ovat ilmoittaneet bussikuskien epäasiallisesta käytöksestä. Asiasta kertoo Helsingin Sanomat.

Järvenpäässä asuva Anett Rullia kertoo kohdanneensa kuljettajilta asiatonta käytöstä jopa päivittäin.

Hän kertoo vähän aikaa sitten matkustaneensa linja-autolla alle kolmevuotiaan poikansa kanssa. Kotipysäkillä kuljettaja sulki ovet, kun poika oli vielä astumassa ulos. Lapsi jäi ovien väliin.

– Onneksi hänellä oli pyöräilykypärä päässä. En halua miettiä, mitä olisi voinut tapahtua, Rullia sanoo HS:lle.

Hänen mukaansa bussissa pitää muutenkin olla koko ajan varuillaan, sillä moni kuljettaja tekee äkkijarrutuksia. Rullia kertoo myös tilanteista, joissa linja-autonkuljettaja on ohittanut pysäkin vaikka kuljettajalle on heilutettu kättä pysähtymisen merkiksi.

Rullia sanoo HS:lle antaneensa lukuisia palautteita kuljettajien käytöksestä. Hänen mukaansa liikennöitsijä on aina pahoitellut tilannetta, mutta mikään kuljettajien käytöksessä ei tunnu muuttuvan.

HS:n saamien vastausten mukaan vastaavanlaiset kokemukset kuljettajista ovat yleisiä. Monille on kehittynyt mielikuva ”ynähtelevästä ja töksäyttelevästä” kuljettajasta, jonka asiakaspalvelutaidot eivät ole kunnossa.

Matkustajia ärsyttää esimerkiksi se, että osa kuljettajista ei odota pysäkillä bussiin juoksevaa matkustajaa, eivät tervehdi tai eivät päästä matkustajia sisään etuovesta oransseissa pääkaupunkiseudun runkolinjan busseissa. Matkustajia ärsyttää myös puhelimeen kailottavat ja kaahailevat kuljettajat.

Pääkaupunkiseudun suurimpiin liikennöitsijöihin kuuluvan Nobinan aluejohtaja Mårten Winqvist ei kommentoi HS:lle yksittäisiä tapauksia. Yleisellä tasolla hän kuitenkin toteaa, että kuljettajat eivät saa käyttäytyä epäasiallisesti. Winqvistin mukaan kuljettajien koulutukseen kuuluu myös asiakaspalvelutilanteissa toimiminen.

Myös Pohjolan liikenteen liikennejohtaja Jetta Leino vakuuttaa, ettei liikennöitsijä hyväksy kuljettajiltaan asiatonta käytöstä. Hänen mukaansa suurin osa kuljettajista käyttäytyy hyvin, ja epäasiallisesta käytöksestä tulleet palautteet ovat yksittäisiä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)