Mobiilimaksamisessa maksukortti on tavallaan sisällä kännykässä, ja maksamisen pitäisi onnistua pelkkää kännykkää vilauttamalla.
Helsingin Sanomien toimittajat kokeilivat Nordea Payta ja OP:n Pivo-maksua arkiostoksissaan muutaman päivän ajan kauppojen nykyisillä maksupäätteillä.
Kokeilu- eli betavaiheessa olevan Nordea Payn käyttö on lehden mukaan jo lähtöoletuksiltaan sen verran monimutkaista, että se on käytännössä vaivalloisempaa kuin kortilla maksaminen. Pivo-maksu on näppärämpi käyttää, mutta siinäkin oli aloittelijalla ongelmia.
Henkilöstöravintolassa ja esimerkiksi kampaajalla maksaminen onnistui hyvin, isoissa ruokakaupoissa ei lainkaan.
HS kysyi Pivon kehityksestä vastaavalta Kristian Luomalta ja Nordean uusien maksutapojen kehityksestä vastaavalta Juha Risikolta, miksi maksupääte ei suostu lukemaan korttia.
– Siinä on sellainen turvallisuuteen liittyvä rajoite, että sovelluksessa pitää käydä aina muutaman maksun jälkeen, Luoma kertoo lehdelle.
Puhelin pitää myös viedä päätteelle selkäpuoli edellä, koska lähimaksusiru on sillä puolella.
Risikon mukaan ongelmaan voi olla monia, useimmiten kassajärjestelmään liittyviä syitä.