Ruotsin ilmavoimien tiedustelukoneet ovat lentäneet tämän vuoden ensimmäisen kolmen kuukauden aikana keskimäärin noin kerran viikossa Suomen ilmatilassa, kertoo Helsingin Sanomat.
Kahdentoista viikon pituisella tarkastelujaksolla havaittiin noin 12 erillistä lentoa julkisen rajapinnan transponderitietojen perusteella. Tiedot ovat todennäköisesti paikkakansapitäviä, sillä ruotsalaiset signaalitiedustelukoneet lentävät yleensä transponderit päällä, toisin kuin suomalaiset. Varma asiasta kuitenkaan ei voi olla. Tiedot kerättiin Flightradar24-sivustolta.
Suomessa tiedustelukoneen reitti seurasi itärajaa, lentäen useimmiten edestakaisesti Kaakkois-Suomen ja Lapin väliä. Kone operoi Suomessa Tampere-Pirkkalan lentokentältä käsin, jossa sijaitsee Ilmavoimien Satakunnan lennoston tukikohta.
Koneen kiinnostuksen kohteena uskotaan olevan Venäjän asevoimien Murmanskin tukikohdat, Pietarin ympärillä sijaitsevat joukot, sekä mahdollisten muiden Länsi-Venäjällä Suomen rajan tuntumassa sijaitsevien poikkeamien havainnointi.
Koneet eivät oletettavasti tiedustele radioviestejä, vaan ne tekevät todennäköisimmin mittaus- ja instrumentointisignaalitiedustelua (ELINT/FISINT), tavoitteenaan kerätä ajantasaista tietoa tutka-, ase-, viesti-, ja navigointijärjestelmien signaaleista. Kerätyn signaalitiedon perusteella voidaan päätellä, minkälaisia asejärjestelmiä Venäjä on sijoittanut lähialueille, ja ylläpitää tilannekuvaa Venäjän asevoimien liikkeistä.
Vaikka Ruotsin lentokoneet ovatkin lentäneet ahkerasti Suomen ilmatilassa, tarkkailujaksolla ruotsalaisten tiedustelukoneiden huomio on ollut selvästi Puolan itärajan takana Valko-Venäjällä ja Ukrainassa, johon tiedustelulentoja on kohdistunut vuonna 2024 jopa 20 kappaletta. Tämän lisäksi ruotsalaiskoneet ovat kierrelleet ahkerasti eteläisellä Itämerellä Kaliningradin alueen edustalla.
Ruotsin ilmavoimien Linköpingin alueella sijaitseva 74. erikoislentolaivue vastaa signaalitiedustelukoneiden operoinnista. Ruotsin operoimat S102B ”Korpen”, eli ”Korppi”-tiedustelukoneet perustuvat Gulfstream IV-liikelentokoneen pohjalle, ja ne ovat Saabin raskaasti muokkaamia.
Ruotsin lehdistön saamien tietojen mukaan kahteen koneeseen olisikin asennettu kuhunkin noin 3000 kilon edestä tiedustelu- valvonta- ja johtamisjärjestelmiä. Lentokoneet keräävät tietoa Ruotsin puolustusministeriön alaisuudessa toimivan tiedusteluorganisaation, puolustusvoimien radiolaitoksen käyttöön.