Ostoksia ruokakorissa. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

HS: Suomessa voi olla edessä ruokakauppojen hintasota

Uuden kauppaketjun tulo kiristää kilpailutilannetta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suomalaisten ruokakauppojen hintakilpailu voi yleistyä tulevina vuosina, kertoo Helsingin Sanomat.

Syynä on kauppaketju Tokmannin päätös aloittaa yhteistyö kansainvälisen Spar-ketjun kanssa. Yhteistyön myötä Tokmanni saa lisenssisopimuksella yksinoikeuden käyttää Sparin tuotteita ja tuotenimiä Suomessa.

Yhteistyön myötä Tokmanni alkaa myymään Sparin tuotteita omissa myymälöissään. Se avaa Suomeen myös erillisiä Spar-nimisiä ruokakauppoja.

Tokmannin kilpailuetuna on edulliset hinnat, sillä se haluaa erottautua halpakauppana.

– Halpa hinta on meille erittäin tärkeä asia, Tokmanni-konsernin toimitusjohtaja Mika Rautiainen sanoi tiistaina HS:n mukaan.

Ensimmäinen uusi Spar-myymälä avataan Suomessa ensi kesänä. Loppuvuoden aikana myymälöitä avataan lisää. Tokmanni ei ole toistaiseksi paljastanut, minne ne tulevat. Kevään aikana Spar-tuotteita tulee myyntiin myös olemassa oleviin Tokmanni-myymälöihin.

Uuden ruokakauppaketjun rantautumisen Suomeen uskotaan lisäävän myös ruokakauppojen välistä kilpailua. Tällä hetkellä ruokakauppa on Suomessa keskittynyt pitkälti kahden suuren toimijan, Keskon ja S-ryhmän haltuun. Nämä ketjut hallitsevat päivittäistavarakaupasta jopa noin 80 prosenttia.

Kaupan alan konsultti Arhi Kivilahti sanoo HS:lle uskovansa, että Tokmannista tulee Suomessa vielä merkittävä toimija päivittäistavarakaupassa. Siitä hän on kuitenkin yllättynyt, että Tokmannin yhteistyökumppaniksi valikoitui kansainvälinen Spar-ketju.

Kivilahden mukaan Tokmannin etuna on myös se, että sillä on jo ennestään mittava myymäläverkosto. Sen avulla Tokmanni pääsee ruokakauppatoiminnassa liikkeelle Lidliä nopeammin. Lidl aloitti Suomessa toimintansa 2000-luvun alussa ja joutui luomaan myymäläverkostonsa tyhjästä. Lidlin osuus päivittäiskaupasta on nykyään noin kymmenen prosenttia.

Kansainvälisellä Spar-ketjulla on ollut toimintaa Suomessa aiemminkin.

LUE MYÖS:
Suomeen on tulossa neljäs ruokakauppaketju

 

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)