Viranomaiset olivat valmiita toimimaan tilanteessa, jossa Suomen ja Viron välistä Estlink 2 -sähkökaapelin vaurioittamisesta epäilty Eagle S -tankkeri ei olisi toiminut käskyjen mukaan vaan jatkanut ankkuriketjun laahaamista Itämeren pohjassa, kertoo Helsingin Sanomat.
Arvion mukaan yli kaksisataametristä alusta olisi ollut lähes mahdotonta, ja joka tapauksessa hyvin vaarallista, yrittää ohjata puoliväkisin Suomen aluevesille. Tarvittaessa viranomaiset olisivat mahdollistaneet joukkojen laskemisen alukselle helikopterilla.
Tällaisessa tilanteessa olisi täytynyt soveltaa hankalaa juridiikkaa ja arvioida, millä toimivaltuuksilla Suomi olisi voinut puuttua kansainvälisillä vesillä olevan aluksen toimintaan. Pelastuslaki antaa viranomaisille esimerkiksi mahdollisuuden toimia kansainvälisillä vesillä esimerkiksi öljyvahingon torjumiseksi.
Rahtialus kuitenkin totteli Suomen viranomaisten käskytystä, kääntyen ja Suomen aluevesiä kohti suunnaten.