HSL:n kampanjamateriaali oli joillekin somen käyttäjille liikaa. KUVA: HSL

HSL poisti rasistisiksi syytettyjä kampanjan materiaaleja – ”Ei järki paljoa päätä pakota”

Kansanedustaja ihmettelee somessa syntynyttä kohua.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Helsingin seudun liikenne (HSL) on päättänyt poistaa Ihan lipun laitonta-kampanjan materiaalit liikennevälineiden näytöltä. Syynä on se, että kampanjan materiaaleja syytettiin rasistisiksi.

Asiasta kertoi HSL:n viestintäpäällikkö Jenni Vuorio LinkedInissä. HSL:n päätöksestä kertoi aiemmin myös Helsingin Sanomat.

Ihan lipun laitonta-kampanjan tarkoituksena oli muistuttaa, että väärennetyllä matkalipulla eli niin sanotulla feikkilipulla matkustaminen on rikos. HSL on myös tiedottanut, että se tekee jatkossa rikosilmoituksen jokaisesta väärennetyllä lipulla matkustavasta.

Sosiaalisessa mediassa kampanja oli saanut osakseen kielteistä palautetta siksi, että kampanjan mainoskasvoina esiintyi kaksi tummaihoista sosiaalisen median vaikuttajaa. Osa sosiaalisen median käyttäjistä piti kampanjaa rasistisena. Heidän mielestään tummaihoisten ihmisten esiintyminen kampanjassa viittaisi siihen, että väärennetyillä lipuilla matkustaminen koskisi juuri tätä ihmisryhmää.

HSL on kiistänyt syytteet rasismista ja todennut, että kampanjassa ei ole kyse ulkonäöstä tai ihonväristä. HSL:n mukaan kampanjan mainoksissa esiintynyt Molybros-kaksikko Iba ja Keinaan oli valittu siksi, että he ovat nuorten keskuudessa tunnettuja some-vaikuttajia. Kaksikko on kertonut kampanjasta myös omilla somekanavillaan.

– Materiaalista on syntynyt mielikuva, että kampanjakasvot edustaisivat feikkilippujen käyttäjiä. Ymmärrämme, että mainoksesta on voinut syntyä tällainen mielikuva, HSL viestittää LinkedInissä.

Muita vaikuttajia kampanjassa ovat Nuppu Oinas ja Weksi.

– Pyydämme vilpittömästi anteeksi, että välitimme mainoksellamme loukkaavaa mielikuvaa. Tämä ei ollut tarkoituksemme, HSL pahoittelee.

HSL:n mukaan kampanjaa jatketaan sosiaalisen median kanavissa.

Kokoomuksen kansanedustaja Tere Sammallahti ihmettelee kampanjasta syntynyttä kohua.

– HSL pyytää anteeksi, kun sen tummaihoisia näyttänyt mainoskampanja lietsoi rasistisia stereotypioita. Taskudramaturgi sanoo: Valkoihoiset olisivat olleet ok, koska feministi ei oleta heidän matkustavan väärennetyllä lipulla, Sammallahti kirjoittaa viestipalvelu X:ssä.

– Ei järki paljoa päätä pakota, Sammallahti jatkaa.

Hänen mukaansa tapaus on malliesimerkki siitä, miten ”wokehtanut HSL:n PR-puoli” hyppii ammattiloukkaantujien pillin ja ”woke-hömpän” tahtiin.

– Ja kun jatkossa ei käytetä tummaihoisia mainoksissa, niin valitetaan representaation puutteesta. Tämä on täydellisen idioottimaista, Sammallahti kirjoittaa.

Myös Molybros-kaksikko kommentoi tapausta sosiaalisessa mediassa.

– Olemme syvästi pettyneitä ja turhautuneita siitä, että vähemmistöihin kuulumattomat henkilöt ottavat itselleen oikeuden puhua puolestamme ja määritellä, mikä on rasismia. Tämä käytös vie äänen niiltä, jotka ovat kokeneet syrjintää ja rasismin vaikutuksia omakohtaisesti, Molybros kirjoittaa Instagram-kanavallaan.

Artikkelia muokattu 27.8.2024 kello 10.27: Lisätty Molybrosin kommentti.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)