Eläkeläismies tietokoneella Vantaalla 2021. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Huijari tyhjensi vanhuksen tililtä 40000 euroa – ”Palveluista pitää tehdä turvallisempia kaikille”

Uhria syyllistetään petoksesta sen sijaan, että palveluista tehtäisiin turvallisempia, sanoo Petteri Järvinen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Tietoturva-asiantuntija Petteri Järvinen kertoo tapauksesta, jossa 83-vuotiaan Nordean tilit oli tyhjennetty ja vajaat 40000 euroa siirretty toiseen EU-maahan.

Aiemmin tällä viikolla Järvinen kommentoi MTV:llä tapausta, jossa 84-vuotias mies menetti eläkesäästönsä, liki 64000 euroa kerralla, koska luuli Verohallinnon nimissä lähetettyä sähköpostia aidoksi.

– Jotain pitäisi tehdä, toteaa Järvinen aihetunnisteilla ”verkkopankki” ja ”tietoturva”.

Samaan aikaan tilisiirroista voi tulla pankista kysely ja selvitystä voidaan vaatia jo muutaman kympin rahalahjasta, kuten Aamulehti uutisoi joulukuussa.

– Pankeilla lakisääteinen velvollisuus puuttua rahanpesuun ja vaatia selvitys rahojen alkuperästä. Lähtevien rahojen tarkkailu on pankin omassa harkinnassa, Järvinen toteaa.

Järvinen jatkaa X-päivityksessään, että ensin mainitussa huijaustapauksessa kyse oli suomenkielisistä huijauspuheluista aluksi toisen pankin nimissä.

– Varoittakaa vanhempianne ja läheisiänne, jos pankista muka soitetaan ja pyydetään turvallisuussyistä tunnuksia!

Järvinen toteaa myös, että huijaussoittoja ei kannata aliarvioida.

– Jos lasten vanhemmat menevät halpaan ”Äiti, puhelimeeni tuli vesivahinko” ei ole ihmekään, että iäkkäämmät uskovat poliisin tai pankin turvallisuusosaston soittavan. Huijarit ovat ammattilaisia ja niin röyhkeitä, ettei epäilys herää, Järvinen sanoo.

Hänen mukaansa ei ole oikein, että uhria usein syyllistetään huijaukseen lankeamisesta.

– Palveluista on tehtävä riittävän turvallisia kaikille käyttäjille, Järvinen vaatii.

Järvinen kehottaa asettumaan huijatun asemaan ja kuvittelemaan tilanne, jossa tilit on tyhjennetty ja pankki pesee kätensä asiasta.

– Asianajaja on kallis, kuluriski oikeudenkäynnissä huima. Olet yksin pankkia vastaan rahasi menettäneenä. Ei ihme, että uhrin ahdistus on suurta.

– Mistä saisi henkistä tukea ja neuvoa? Rikosuhripäivystys ehkä ja jos tulee kiistaa pankin kanssa niin FINEn [vakuutus- ja rahoitusneuvonta] käsittelyyn. Kaikki kuitenkin kestää ja epävarmuus jäytää.

Järvisen mukaan perinteisissä rikoksissa on ainakin toivo tekijän saamisesta kiinni ja vahingon korvaamisesta, mutta verkkohuijauksissa sitä toivoa ei käytännössä ole.

– FINE arvioi huolimattomuuden astetta ja voi suositella ettei pankin tarvitse korvata. Silloin säästöt ovat lopullisesti menneet.

Traficom varoitti hiljattain, että tekoälyn avulla tehtyjä huijauksia on yhä vaikeampi huomata, kun niissä käytetään väärennettyä ääntä ja videokuvaa, esimerkiksi henkilön kloonattu ääni voi pyytää rahansiirtoa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)