Suomalaiset arvioivat kuluttajakyselyssä Lidlin kotimaisuusasteeksi noin 40 prosenttia, vaikka todellisuudessa luku on noin 60 prosenttia.
– Monelle on positiivinen yllätys, kuinka paljon tarjoamme kotimaista. Suomalaiset arvostavat kotimaisuutta erityisesti tuorelihassa ja maidossa. Suomessa onkin näiden tuotannossa pitkät perinteet sekä vahvaa osaamista ja laatua, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs tiedotteessa.
Viime vuoden tilikaudella Lidlin kotimaisuusaste kasvoi sian- ja naudanlihan sekä maidon osalta. Sianlihan kotimaisuusaste oli 89 prosenttia, naudanlihan 94 prosenttia ja maidon 96 prosenttia. Tuorekanan osalta Lidl tarjoaa vain 100 prosenttisesti kotimaista kanaa.
Kotimaisuusasteella viitataan kotimaisten tuotteiden osuuteen myynnistä.
Kuluttajakyselyn mukaan suomalaisista 65 prosentin mielestä ruokakaupassa tulisi saada helpommin tietoa tuorekasvisten kotimaisuudesta.
Lidl kertoo vastaavansa kuluttajien toiveeseen. Kauppaketju kertoo, että myymälöiden heviosastolla on nyt testattu uusia tuotelaatikoita ja hintakylttejä, jotka viestivät aiempaa tehokkaammin kotimaisesta tuotteesta.
Kotimaisen kasviksen tuotelaatikossa on sinivalkoinen ”Suomalaisia kasviksia” -teksti ja hintakyltit ovat saaneet siniset raamit. Näin asiakas voi helposti jo heviosastoa silmäilemällä tunnistaa, mitkä tuotteet ovat kotimaisia.
– Asiakkaamme ovat toivoneet, että kasvisten kotimaisuudesta saisi helpommin tietoa – niiden alkuperämaa kun voi vaihdella sesongeittain. Olemme nyt testanneet näitä uusia laatikoita ja hintakylttejä on muutamassa myymälässämme, ja hyvien kokemuksien perusteella otamme ne käyttöön kaikkiin Lidl-myymälöihin ympäri Suomen. Nyt Lidleissä tosiaankin näkyy Suomen lippuja, Heinrichs kertoo.
Lidl kertoo tarjoavansa kasviksista kotimaisen vaihtoehdon aina, kun se on mahdollista. Kotimaisten kasvisten saatavuus ja laatu vaihtelevat esimerkiksi vuodenaikojen ja satojen mukaan. Eniten kotimaisia kasviksia on tarjolla kesäisin, kun Suomessa on avomaakasvisten satokausi.
Kuluttajakyselyyn vastasi noin tuhat suomalaista kuluttajaa. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos. Kysely tehtiin kesäkuussa 2024.