Pelastustyöntekijöitä Jeju Air -yhtiön Boeing 737-800 -koneen pyrstön luona. / AFP / LEHTIKUVA / JUNG YEON-JE

Ihmetys lentoturmasta – linnut eivät selitä katastrofia

Matkustajakoneille oli annettu varoitus lintuparvista vain kuusi minuuttia ennen törmäystä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Thaimaan Bangkokista Etelä-Korean Muaniin matkalla ollut lentokone tuhoutui räjähtäen pakkolaskun yhteydessä sunnuntaina Muanin kansainvälisellä lentoasemalla.

Boeing 737-800 -matkustajakone yritti laskeutua ilman laskutelineitä ja ajautui kovaa vauhtia kentän takareunalla olleeseen betonimuuriin.

Onnettomuudessa sai surmansa 179 ihmistä. Räjähdyksestä selvisi vain kaksi miehistön jäsentä, jotka vietiin sairaalahoitoon. Kyseessä on historian tuhoisin lento-onnettomuus Etelä-Korean maaperällä.

Lentokentän pelastusviranomaisten mukaan laskutelineiden vika olisi aiheutunut törmäyksestä lintuparveen. Jeju Air -lentoyhtiön kone yritti toista laskeutumista haastavissa sääolosuhteissa.

Matkustajakoneen toisesta moottorista tuli liekkejä laskeutumisen yhteydessä. / YONHAP / AFP

Lentokoneille oli annettu varoitus linnuista kuusi minuuttia ennen törmäystä. Miehistö kertoi radiolla hätätilasta vain minuutti sen jälkeen lähestyessään kiitotietä yksi.

Aviation Herald -median mukaan tilannetta maasta käsin tarkkaillut henkilö huomasi lentokoneen ajautuneen lintuparven läpi. Hän oli kuullut kaksi tai kolme paukahdusta, mikä saattoi viitata lintujen joutumiseen moottoreihin. Koneen oikeasta moottorista tuli tämän jälkeen liekkejä.

Monet ilmailuasiantuntijat ovat hämmästelleet onnettomuutta ja arvioineet, ettei se voisi aiheutua vain lintujen törmäyksestä.

Teoriaa lintutörmäyksestä tukivat erään matkustajan lähettämät tekstiviestit, jotka julkaistiin turman jälkeen verkossa. Tapahtumaa on selitetty myös teknisillä ongelmilla, koska törmäys lintuihin olisi tuskin aiheuttanut useiden kriittisten komponenttien samanaikaisia häiriöitä.

On epäselvää, miksi paikalla ei ollut paloautoja, miksi kone laskeutui vasta kiitoradan jälkipuoliskolle, ja miksei se hidastanut vauhtiaan toisen laskeutumisyrityksen yhteydessä. Tutkijat löysivät mustan laatikon eli lentoarvotallentimen ja ohjaamon ääninauhurin, mikä tuonee uusia tietoja tuhoisan onnettomuuden syistä.

Telegraph-lehden mukaan lintutörmäys olisi tuskin estänyt laskutelineiden toimintaa kokonaan. Inha-yliopiston professori Choi Kee-young muistutti Etelä-Korean medialle, että koneella olisi pitänyt olla useita keinoja hidastaa vauhtiaan. Laskeutumisen yhteydessä suihkujarru voi kääntää siivekkeet, jotka toimivat kuin ilmajarruna. Tässä tapauksessa näin ei kuitenkaan käynyt.

Osa kommentaattoreista ihmetteli kiitoradan päässä ollutta betonimuuria. Ilman sitä mahalaskuun tullut kone olisi vähitellen pysähtynyt. Etelä-Korean varaliikenneministeri Joo Jong-Wang vakuutti, että muuri oli suunniteltu ”alan standardien mukaisesti”.

Lufthansan lentäjä ja lentoturvallisuuden asiantuntija Christian Beckert sanoo, että koneen jarrutusjärjestelmiä ei ollut jostain syystä aktivoitu. Tämä aiheutti merkittäviä ongelmia laskeutumisen kannalta.

– On hyvin, hyvin harvinaista ja erittäin epätavallista, etteivät laskutelineet olleet alhaalla. Koneessa on toisistaan riippumattomia järjestelmiä, jotka voivat tehdä tämän, Beckert toteaa.

Vuosien 1990–2023 välillä maailmalla kirjattiin lähes 300 000 eläinten osumaa lentokoneisiin. Näistä suurin osa oli lintuja. Vuonna 2023 osumia oli 19 603, ja niistä 3,6 prosenttia aiheutti vaurioita. Osumat ovat erityisen vaarallisia nousujen ja laskujen yhteydessä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)