– Ihminen on luonnostaan virhealtis. Vaikka kuljettaja olisi kuinka taitava ja osaava, jokainen on joskus väsynyt tai ajatuksissaan eikä tarkkaavaisuus ole aina parhaimmillaan. Turvateknisten järjestelmien tehtävä onkin paikata juuri näissä tilanteissa, Liikenneturvan koulutuspäällikkö Antero Lammi muistuttaa.
Pitkälle tulevaisuuteen ihmisillä on kuitenkin edelleen valinnan vapaus, valitako auto, jossa nykyaikaista turvatekniikkaa on vai ei.
– Tämä on ajankohtaista monille suomalaisille käytetyn auton ostajille vielä vuosia. On tärkeää tarjota tietoa, jotta ihmiset voivat tehdä valintoja vastuullisesti ja viisaasti, Antero Lammi toteaa.
Liikenteessä saattaa kuitenkin tulla tilanteita, joissa tekniikkakaan ei voi auttaa. Kuljettajan keskeisin tehtävä on edelleen ennakoiva ja muut huomioiva ajo.
Autojen turvarakenteiden parantuminen on jo vuosia vähentänyt henkilövahinkoja. Monet varhaisimmat turvatekniset ratkaisut perustuivat törmäystesteihin, ja niiden tarkoitus on estää autoilijan vammautuminen onnettomuustilanteessa. Tällaisia ovat muun muassa turvavyöt ja turvatyynyt.
Törmäys- ja kolaritestejä tehdään edelleen, mutta nykysuuntaus turvatekniikan kehittymisessä painottaa onnettomuuksia ennaltaehkäisevää turvatekniikkaa. Tällaista onnettomuuksia estämään pyrkivää turvatekniikkaa on käytössä lähes poikkeuksetta kaikkien automerkkien uusimmissa malleissa.
– Ajovakauden hallintajärjestelmä (ESC) on turvavyön jälkeen tärkein auton turvavaruste. Yhdysvaltain National Highway Traffic Safety Administration (NTHSA) on julkaissut toukokuussa uuden tutkimuksen järjestelmän tehokkuudesta. Uuden arvion mukaan ajonvakautusjärjestelmä vähentää kuolemaan johtaneita yksittäisonnettomuuksia 31 prosenttia, kertoo Antero Lammi.
Toimittaja Raimo Tengvall on Liikenneturvan toimeksiannosta koonnut esittelyn keskeisimmästä auton turvatekniikasta. Esittely on Liikenneturvan verkkosivuilla, osoitteessa www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/autoilijat/henkiloautojen-turvatekniikka.