Linja-autoyhtiö Onnibussin toiminnasta on löydetty useita epäkohtia viime vuosien aikana. Asia ilmenee Iltalehden tekemästä selvityksestä.
Onnibus on ollut viime kuukausina otsikoissa erilaisten vikatilanteiden vuoksi. Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun tarkastusraportissa jo vuodelta 2017 todetaan, että yrityksen ajoneuvoissa on teknisiä ongelmia.
Onnibusin nykyinen toimitusjohtaja Joona Hurmerinta huomauttaa IL:lle, että yhtiön omistaja on raportin jälkeen vaihtunut moneen kertaan. Hän kuitenkin myöntää, että vuoden 2018 yrityskaupassa Onnibussin silloinen kalusto siirtyi sellaisenaan Onnibussin ostaneelle Koiviston Autolle. Hurmerinta ei ole kuitenkaan tietoinen prosessin yksityiskohdista.
Tuorein Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston tarkastus Onnibussille on tehty toukokuussa 2023. Siinä ei enää viitata teknisiin ongelmiin. Tarkastaja kiinnitti huomiota lähinnä siihen, että kahden kuukauden aikana yrityksen ajoneuvoilla oli ajettu ilman kuljettajakorttia yli 25 000 kilometriä. Tarkastaja huomautti, että prosentuaalisesti määrä ei ole iso, mutta asiaa pitäisi tarkkailla.
Hurmerinnan mukaan heidän tapauksessaan kortitta ajossa oli kyse pääasiassa huolto- tai siirtoajoista varikolla.
Myös useat matkustajat ovat löytäneet epäkohtia Onnibussin toiminnasta. Kuluttajaviranomainen sai vuosien 2018-2024 aikana yhteensä yli 250 kuluttajilta tullutta yhteydenottoa. Valituksissa korostui etenkin kaksi asiaa: Onnibussin kuljettajat ovat joskus ajaneet pysäkkien ohi ottamatta matkustajia kyytiin tai olleet päästämättä matkustajia kyydistä. Aiheesta tehtyjä valituksia löytyi useita, eri puolilta Suomea.
Hurmerinnan mukaan yhtiö saa asiakkailta myös suoraa palautetta tällaisista tilanteista.
– Näitä valitettavasti sattuu jonkin verran. Tilanne on aina todella ikävä asiakkaalle. Pahoitteluni kaikille, joille näin on käynyt.
Jos tieto tulee suoraan Onnibussille, yksityiskohdat käydään läpi suoraan kuljettajan kanssa. Hurmerinnan mukaan useimmiten vaikuttaa olevan kyse siitä, että reitti tai pysäkin paikka on hiljattain muuttunut.
Jotkut kuljettajat ovat asiakkaiden kokemusten mukaan käyttäytyneet epäasiallisesti. Hurmerinta muistuttaa, että asiakkaiden palveleminen on toinen kuskin päätehtävistä. Toinen tehtävä on huolehtia liikenneturvallisuudesta.
Hurmerinnan mukaan Onnibussin saama asiakaspalaute on kuitenkin pääasiassa myönteistä. Jos sama kuljettaja saa toistuvasti paljon kielteistä palautetta, asiaa käydään Hurmerinnan mukaan kuljettajan kanssa läpi.