Tielle jääneet sähköautot ovat viime viikkoina työllistäneet hinausautoyrittäjiä Pohjois-Suomessa, Kauppalehti kertoo.
Syinä ovat olleet muun muassa akun tyhjentyminen tai latausaseman rikkoutuminen, jolloin sähköauto on pitänyt kuljettaa hinausautolla ladattavaksi naapurikuntaan. Tämä johtuu siitä, että Lapissa on edelleen pulaa sähköautojen latausasemista.
Sähköautoissa ilmenneet ongelmat ovat suututtaneet omistajia niin paljon, että moni pohjoissuomalainen on viime päivinä vaihtanut sähköautonsa diesel- tai bensiinikäyttöiseen autoon.
– Tällaisia uutisia olen kuullut oululaisilta automyyjiltä, kertoo Pörhön Autoliike Oy:n aluejohtaja Jarmo Tikkanen KL:lle.
Tikkasen mukaan eräs sähköautoilija oli soittanut myyjälle ja vaatinut auton hakemista pois. Syynä oli se, että auto oli hyytynyt Lapin matkalla 360 ajokilometrin jälkeen vaikka auton toimintasäteen piti olla 600 kilometriä.
Myös sosiaalisessa mediassa on esiintynyt lukuisia vihaisia kommentteja sähköautojen toimivuudesta kovilla pakkasilla.
KL:n haastattelema Autotuojat- ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio huomauttaa, että toimintasäteen laskemisen kovissa pakkasissa ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä.
– Raju pakkanen leikkaa toimintasädettä merkistä riippuen 30–50 prosenttia, Kallio toteaa.