Iltalehti kertoo suomalaisesta Karista, jonka omistaman Teslan moottori hajosi jo 56 000 ajokilometrin jälkeen.
Hajoamisen lisäksi omistajaa kohtasi toinenkin pettymys. Tesla ei suostunut korvaamaan Karille mitään. Autonvalmistaja vetosi takuuehtoihin ja muihin sopimuksiin, joiden perusteella se katsoi, ettei sillä ole velvollisuutta maksaa korvauksia hajonneesta moottorista.
Kari vei asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Sekään ei auttanut.
– Olihan se suuri pettymys ja eikä tuntunut oikeudenmukaiselta, Kari sanoo IL:lle.
Kyseinen auto oli vuoden 2013 Tesla Model S, joka oli tuotu Alankomaista. Siihen oli vaihdettu takavoimansiirtoyksikkö eli käytännössä sähkömoottori jo vuonna 2019. Tuolloin Karille ei koitunut kustannuksia, koska vaihto kuului takuun piiriin. Sama yksikkö hajosi uudestaan 2022. Sen jälkeen alkoi pitkään jatkunut riita.
Kari oli vaatinut Teslan maahantuojana toimineelta Roadster Finland Oy:lta korvauksena 4 994,63 euroa. Kyseessä on sama summa, jonka moottorin vaihto oli maksanut. Kaikkiaan korjauskuluja oli kertynyt yli seitsemän tuhannen euron edestä.
Maahantuoja kieltäytyi korvausvaatimuksista. Se vetosi siihen, että auton takuuaika oli päättynyt eikä ajoneuvoon suoritettu takuukorjaus jatka takuuaikaa. Yhtiön mukaan korjaus oli suoritettu myös Teslan ohjeiden mukaisesti eikä myöhemmin ilmennyt mitään, ettei korjausta olisi suoritettu asianmukaisesti.
Lopulta kuluttajalautakunta päätyi suosittelemaan, että Karille hyvitettäisiin asiassa 3 000 euroa. Päätöksen jälkeen Tesla kuitenkin ilmoitti, ettei se aio noudattaa kuluttajariitalautakunnan suositusta eikä tule maksamaan korvauksia ollenkaan.
Vastauksen jälkeen Kari painotti Teslalle, että kuluttajasuojalain vastainen toiminta on yksinkertaisesti väärin. Yhtiö ei silti muuttanut päätöstään.
Teslan edustajat eivät halunneet kommentoida tapausta IL:lle.