Lentoyhtiöillä on keskenään hyvin erilaisia linjauksia sen suhteen, saavatko asiakkaat käyttää varavirtalähteitä lennon aikana. Asiasta kertoo Iltalehti.
Varavirtalähteet ja litiumioniakut herättävät ilmailualalla huolta niihin liittyvien palovaarojen vuoksi. Huoli ei ole täysin aiheeton, sillä varavirtalähteet ovat aiheuttaneet vaaratilanteita eri puolilla maailmaa. Esimerkiksi Etelä-Koreassa on otettu käyttöön uudet rajoitukset, jotka kieltävät varavirtalähteiden ja kannettavien litiumioniakkujen käytön lennon aikana. Myös akkujen määrää ja tehoa on rajoitettu. Määräykset astuvat voimaan maaliskuun alussa ja koskevat eteläkorealaisia lentoyhtiöitä.
Suomessa toimivista lentoyhtiöistä ainakin Norwegian on rajoittanut varavirtalähteiden käyttöä lennoillaan.
– Varavirtalähteitä saa tuoda koneeseen, mutta niitä ei saa käyttää lennon aikana, Norwegianin viestintäjohtaja Charlotte Holmberg kertoo IL:lle.
Finnairilla käytännöt ovat hieman sallivampia.
– Varavirtalähdettä saa käyttää matkalennon aikana, mutta maassa rullatessa sekä nousun ja laskun aikana laitteiden lataaminen, eli tällöin myös varavirtalähteellä laitteen lataaminen, on kiellettyä. Tämä on myös mainittu sekä turvallisuusohjeissa ennen lähtöä ja ennen laskeutumista, viestintäpäällikkö Mari Kanerva Finnairilta kertoo.
Lentoyhtiöt ovat tarkkoja myös sen suhteen, miten varavirtalähteitä ja akkuja kuljetetaan lennon aikana. Paloriskin vuoksi laitteet tulee kuljettaa aina käsimatkatavaroissa.