Asiakas katseli Zalandon verkkokauppaa puhelimella vuonna 2022. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

IS: Joka neljäs on joutunut huijatuksi verkon valekaupassa

Väärennetyt verkkokaupat kopioivat ostajien tuntemia liikkeitä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kyselyn mukaan neljäsosa kuluttajista on joutunut verkko-ostoshuijauksen uhriksi. Tyypillisiä ovat väärennetyt verkkokaupat, minkä vuoksi samaisen kyselyn mukaan kuusi kymmenestä kuluttajasta välttelee nyt pienempiä ja tuntemattomampia verkkokauppoja, Ilta-Sanomat kertoo.

Suomalaisen tietoturvayhtiön F-Securen viime syksynä teettämään kansainväliseen kyselyyn osallistui myös suomalaisia.

Väärennettyjä verkkokauppoja kuitenkin usein luodaan juuri tunnettujen brändien nimillä ja niitä voi olla vaikea erottaa aidosta. Sivustoilla kalastellaan luottokorttitietoja ja pankkitietoja.

F-Securen tunnistamista vääristä verkkosivustoista yli puolet jäljittelee vain kolmea johtavaa massamarkkinabrändiä, joita ei yhtiön julkaisemassa kyber-uhkien katsauksessa kuitenkaan nimetty.

F-Securen raportin mukaan verkko-ostoshuijaukset kohdistuvat useimmiten teknologiaan ja laitteisiin (18 %), vaatteisiin (17 %), lahjaesineisiin (16 %) sekä kauneustuotteisiin (15 %).

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)