Kyselyn mukaan neljäsosa kuluttajista on joutunut verkko-ostoshuijauksen uhriksi. Tyypillisiä ovat väärennetyt verkkokaupat, minkä vuoksi samaisen kyselyn mukaan kuusi kymmenestä kuluttajasta välttelee nyt pienempiä ja tuntemattomampia verkkokauppoja, Ilta-Sanomat kertoo.
Suomalaisen tietoturvayhtiön F-Securen viime syksynä teettämään kansainväliseen kyselyyn osallistui myös suomalaisia.
Väärennettyjä verkkokauppoja kuitenkin usein luodaan juuri tunnettujen brändien nimillä ja niitä voi olla vaikea erottaa aidosta. Sivustoilla kalastellaan luottokorttitietoja ja pankkitietoja.
F-Securen tunnistamista vääristä verkkosivustoista yli puolet jäljittelee vain kolmea johtavaa massamarkkinabrändiä, joita ei yhtiön julkaisemassa kyber-uhkien katsauksessa kuitenkaan nimetty.
F-Securen raportin mukaan verkko-ostoshuijaukset kohdistuvat useimmiten teknologiaan ja laitteisiin (18 %), vaatteisiin (17 %), lahjaesineisiin (16 %) sekä kauneustuotteisiin (15 %).