Ulkomailla asuva Jaakko kertoo Ilta-Sanomille tilanteestaan Nordea-pankin kanssa. Hän yritti tunnistautua Nordean avulla päästäkseen Suomi.fi-palveluun hoitamaan asioitaan, mutta jostain syystä tunnistautuminen tökki.
Jaakko koetti selvittää tilanteeseen syytä pankistaan. Kun puhelinjono asiakaspalveluun oli pitkä, Jaakko turvautui Nordean Nova-nimiseen chatbottiin.
Virtuaalipalvelijakaan ei kuitenkaan osannut auttaa ongelmassa.
– Pitäisi varmaan olla miljonääri, että pankkia kiinnostaisi, Jaakko lopulta tokaisi botille.
– Kyllä vain, Nova vastasi.
IS:n mukaan testissä chatbotilta sai myös muita vastauksia, joista tuli vaikutelma rikkaiden asiakkaiden suosimisesta.
Nordean mukaan chatbot oppii koko ajan uusia asioita ja sen toiminta kehittyy.
– Useampi henkilö työskentelee chatin kehittäjänä ja sen kautta ratkaistaan koko ajan enemmän asiakkaiden kysymyksiä, viestintäjohtaja Riikka Taivassalo sanoo.