Suomen ja Venäjän kaksoiskansalaisten omistuksissa olevien rekkayritysten kasvu herättää huolta, kertoo Ilta-Sanomat.
Suomalainen kuljetusyrittäjä Harri Sandell nostaa esille huoltovarmuuden.
– Eihän sitä tiedä, keitä heidän työntekijänsä ovat. Rekkakuskina pääsee ajamaan käytännössä minne tahansa, Sandell kertoo IS:lle.
Hänen mukaansa riskinä on myös vakoilu.
– Ennen Venäjän ja Ukrainan sotaa näitä olisi pidetty ihan höpö-höpö -juttuina, mutta tässä tilanteessa joku voi laittaa rekkakuskinsa ajamaan Suomen strategisiin kohteisiin.
Venäjä-asiantuntijan, Turun kauppakorkeakoulun professori Kari Liuhton mukaan huoltovarmuuden kannalta tärkeä yritykset pitäisi käydä läpi.
– Logistiikka-alan yritykset ovat huoltovarmuuden kannalta avainasemassa. Kiinteistöomistuksesta on puhuttu paljon, mutta kuljetusala on paljon strategisempi toimija, Liuhto sanoo IS:lle.
Itänaapuriin kytköksissä olevat yritykset voivat olla riski, jos Suomen ja Venäjän välille tulee tiukka paikka.
– Venäjä käy koko ajan meitä vastaan hybridisotaa. Nyt pitäisi varmistaa, että kuljetusala on puhdas venäläisistä vaikutteista, Liuhto sanoo.