Rekkoja Vuosaaren satamassa Helsingissä. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

IS: Soluttautuvatko Venäjän vakoojat rekkakuskeiksi?

Professorin mukaan huoltovarmuuden kannalta tärkeiden yritysten kytkökset pitää selvittää.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suomen ja Venäjän kaksoiskansalaisten omistuksissa olevien rekkayritysten kasvu herättää huolta, kertoo Ilta-Sanomat.

Suomalainen kuljetusyrittäjä Harri Sandell nostaa esille huoltovarmuuden.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

– Eihän sitä tiedä, keitä heidän työntekijänsä ovat. Rekkakuskina pääsee ajamaan käytännössä minne tahansa, Sandell kertoo IS:lle.

Hänen mukaansa riskinä on myös vakoilu.

– Ennen Venäjän ja Ukrainan sotaa näitä olisi pidetty ihan höpö-höpö -juttuina, mutta tässä tilanteessa joku voi laittaa rekkakuskinsa ajamaan Suomen strategisiin kohteisiin.

Venäjä-asiantuntijan, Turun kauppakorkeakoulun professori Kari Liuhton mukaan huoltovarmuuden kannalta tärkeä yritykset pitäisi käydä läpi.

– Logistiikka-alan yritykset ovat huoltovarmuuden kannalta avainasemassa. Kiinteistöomistuksesta on puhuttu paljon, mutta kuljetusala on paljon strategisempi toimija, Liuhto sanoo IS:lle.

Itänaapuriin kytköksissä olevat yritykset voivat olla riski, jos Suomen ja Venäjän välille tulee tiukka paikka.

– Venäjä käy koko ajan meitä vastaan hybridisotaa. Nyt pitäisi varmistaa, että kuljetusala on puhdas venäläisistä vaikutteista, Liuhto sanoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS