Suomessa taksien keskuudessa on yleistynyt ilmiö, jossa tunnetun taksitoimijan brändiä käytetään väärin. Asiasta kertoo Ilta-Sanomat.
Pääkaupunkiseudulla esimerkiksi Taksi Helsingin brändiä on käytetty hyväksi muiden taksitoimijoiden toimesta. Pääkaupunkiseudulla on nähty takseja, joiden teippaukset jäljittelevät tarkoituksella Taksi Helsingin teippauksia.
Sama ilmiö on havaittu myös Oulussa. Alueen perinteikkään taksitoimijan Otaxin autot tunnistaa esimerkiksi keltaisesta katosta. Yhtiö on huomannut, että viime aikoina myös muut taksitoimijat ovat maalanneet autojensa katon keltaiseksi todennäköisesti siinä tarkoituksessa, että asiakas voisi luulla niitä Otaxin autoiksi.
Taksi Helsingin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen sanoo IS:lle, että ilmiö on seurausta vuoden 2018 taksiuudistuksesta. Sen jälkeen hänen mukaansa alalla alkoivat näkyä erilaiset lieveilmiöt, joita asiakkaat eivät ole pitäneet hyvänä. Uudistuksen myötä osa uusista taksitoimijoista on tarkoituksellisesti alkanut jäljitellä tunnettujen taksitoimijoiden ulkoasua, jotta asiakkaat erehtyisivät tulemaan heidän kyytiinsä.
– Tästä on tullut kasvavassa määrin esiintyvä ongelma, josta asiakkaat ovat meille kertoneet, että ovat joutuneet huijauksen tai huijausyrityksen kohteeksi, Pentikäinen sanoo IS:lle.
Pentikäisen mukaan taksiyhtiö pyrkii puuttumaan tietoonsa tulleisin väärinkäytöksiin. Ensisijaisesti Taksi Helsinki yrittää tavoittaa yhtiön tavaramerkkiä väärinkäyttäneen palveluntuottajan. Se on Pentikäisen mukaan osoittautunut ajoittain vaikeaksi, sillä asiakkaan saamassa taksikuitissa on ollut esimerkiksi keksitty puhelinnumero ja sähköposti. Kuitissa ei välttämättä ole edes mitään tunnistetietoja, joiden kautta yrityksen voisi jäljittää.
Joskus tavaramerkkiä väärinkäyttänyt toimija on tavoitettu. Pentikäisen mukaan vastaan on tullut tilanteita, joissa tavaramerkkiä väärinkäyttävä toimija ei ole vastannut yhtään mitään. Osa on hänen mukaansa pahoitellut asiaa ja luvannut lopettaa Taksi Helsingin teippauksia jäljittelevien teippausten käytön.