Eduskunta käsittelee perjantaina talousvaliokunnan mietintöä, jolla hallitus keventää polttoaineiden jakeluvelvoitetta, mikä laskee päätösperäisesti pumppuhintaa merkittävästi verrattuna Sanna Marinin (sd.) hallituksen päättämään uraan nähden. Samalla talousvaliokunnan saamat arviot Marinin hallituksen päätösten hintavaikutuksista ovat tulleet julki.
Kansanedustaja Heikki Vestman (kok.) pitää jakeluvelvoitteen laskemista merkittävänä kädenojennuksena suomalaisille autoilijoille.
– Suomalaiset ovat tiukoilla arjen kustannukset kasvaessa. Moniin asioihin ei Suomen hallitus voi vaikuttaa, mutta pumppuhintaa nostavaan jakeluvelvoitteeseen voidaan. (Petteri) Orpon (kok.) hallitus helpottaa pumppuhintaa autoilevien perheiden hyväksi, Vestman kertoo.
Hän nostaa esiin ministeriön selvityksen, jonka mukaan Marinin hallituksen päättämä jakeluvelvoite olisi nostanut bensiinin pumppuhintaa vuoden alusta noin 15 senttiä litralta ja dieselin hintaa noin 17 senttiä litralta.
Vuodesta 2025 vielä lisäisesti noin 26 senttiä litralta ja kokonaisvaikutus bensiinin pumppuhintaan olisi yhteensä noin 50 senttiä litralta vuonna 2030. Dieselillä vastaava lisäys olisi 32 senttiä litralta ja kokonaisvaikutus yhteensä noin 65 senttiä litralta.
– Orpon hallitus on autoilijan puolella ja torppaa nämä Marinin hallituksen päättämät hinnankorotukset. Suomalaisten autoilijoiden kustannustaakkaa tulee pyrkiä keventämään, ei kasvattamaan, Vestman sanoo.
Hän korostaa, että Suomessa pitää olla varaa käydä töissä autolla.
– Valtaosalle suomalaisista auto on välttämätön arjen hallinnan väline. Autolla käydään töissä, viedään lapset hoitoon ja harrastuksiin. Auton varassa eletään aktiivista ja hyvää elämää. Nykyhallitukselle autoilu ei ole ympäristörikos, Vestman sanoo.
Jakeluvelvoitteen korotuksia on kritisoitu siitä, että biopolttoaineen valmistukseen tarvittavat raaka-aineet tulevat kärsimään saatavuusongelmista, mikä voi nostaa polttoaineiden hintoja ennakoimattoman paljon.
Vestmanin mukaan kohtuuttoman korkeaksi kiristetty jakeluvelvoite edustaakin eräänlaista ilmastopolitiikan anekauppaa.
– Se, joka maksaa kovaa hintaa saa päästövähennyksen tililleen, mutta globaalit päästöt eivät laske mihinkään, koska raaka-aineet muodostavat pullonkaulan. Tässä ei ole mitään järkeä, hän sanoo.
Vestman toivoo synteettisistä polttoaineista ratkaisua.
– Tässä tehtaan piipusta kerätään talteen hiili, josta tehdään vedyn avulla polttoainetta. Näin valmistettua jakeluvelvoitteen mukaista sähköbensaa voisi tuottaa Suomessakin. Teknologia on jo olemassa, hän toteaa.