– Älylaitteet pitää saada pois oppimisympäristöstä. Peräänkuulutan yhtenä ratkaisukeinona oppimisympäristön rauhoittamista yhä enemmän lapsille. Kun opiskellaan, niin keskitytään siihen, kommentoi tiistaina julkaistuja Pisa-tuloksia kokoomuksen kansanedustaja Jarno Limnell Verkkouutisten Sanna Ukkola Showssa.
Samalla Limnell muistuttaa, että tämän päivän kouluissa pitää luonnollisesti opettaa esimerkiksi digitaitoja ja medialukutaitoa.
– Pienen kansan turva ja tulevaisuus on sivistyksessä. Nyt jos sivistyksen taso laskee, niin ei hyvältä näytä.
Limnell muistuttaa vanhempien esimerkistä kotona oman älylaitteiden käytön osalta.
– Tämä on koko yhteiskuntaa koskeva asia. Kun erilaiset älylaitteet tulevat koko ajan yhä vahvemmin ja yhä koukuttavammin arkipäiväämme, meidän tulisi miettiä, miten löytäisimme koko yhteiskunnassa parempaa digitasapainoa kaikkien älylaitteiden keskellä, hän muistuttaa.
Keskustan varapuheenjohtajan Petri Honkosen mielestä Pisa-tulosten osalta pitää tunnistaa sekä yhteiskunnallisten ongelmien heijastuminen kouluun että tämän vuosituhannen aikana suomalaiseen koulujärjestelmään tehdyt monenlaiset uudistukset.
– Koulujärjestelmään tehtyjen uudistusten onnistumista pitää arvioida hyvin kriittisesti. Olemme ensinnäkin tehneet todella isoja kouluja. Ne eivät välttämättä ole lapselle hyviä. Lisäksi olemme tehneet uudistuksia opetussuunnitelmaan, joissa on varmasti tehty virheitä. Opettajilta on kuultu pitkään hätähuutoja. Nyt kun Pisa-tulokset ovat tulleet rytinällä alas, jospa herättäisiin siihen, onko päätöksentekopuolella kaikki mennyt hyvin, hän toteaa Sanna Ukkola Showssa.
Myös Honkonen kannattaa älypuhelinten kieltoa kouluissa ja opetuksen ehdoilla menemistä.
SDP:n kansanedustaja Eveliina Heinäluoma muistuttaa, että Pisa-tulosten lasku on kansainvälinen kehityskulku, mutta parannettavaa löytyy monelta taholta.
– Suunta on erittäin huolestuttava. Päättäjien täytyy herätä asiaan ja myös perheiden suunnalla pitäisi pohtia, onko siellä jotain, missä pitäisi tehdä toisin.
Heinäluoma muistuttaa, että lasten ja nuorten huomiosta kilpailee yhä useampi asia.
– Pidän tärkeänä huomioita, että ne lapset, jotka lukevat tai heille luetaan kotona enemmän, ovat pärjänneet oppimistuloksissa keskimääräistä paremmin. Se on tärkeä viesti vanhemmille, että lukemisella on edelleen merkitystä.