Eduskunnan puolustus- ja ulkoasianvaliokunta kokoontuivat perjantaina aamupäivällä ylimääräisiin kokouksiin kesken tammikuun istuntotauon. Asialistalla oli Suomenlahden vedenalaisen infrastruktuurin vaurioituminen.
Venäjän varjolaivastoon kuuluvan Eagle S -tankkerin epäillään katkaisseen joulupäivänä Suomen ja Viron välisen Estlink 2 -sähkökaapelin raahaamalla ankkuriaan.
Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jukka Kopra (kok.) sanoo olevansa erittäin luottavainen valiokunnan kuultua asiantuntijoita tapaukseen liittyen.
– Tapahtumien kulku, mikä tässä on nähty, osoittaa, että meillä viranomaisilla on erittäin hyvä toimintakyky tällaisissa yllättävissäkin tilanteissa, Kopra totesi eduskunnassa.
Häneltä kysyttiin tilaisuudessa, miten Nato aikoo aktivoitua Itämerellä. Puheenjohtajan mukaan viranomaiset ja vastuuministerit selvittävät aihetta ja tiedottavat sitten, kun sen aika on.
Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen (sd.) kertoi valiokunnan kuulleen tutkintaa suorittavia viranomaisia. Heiltä saatiin tuoreita tietoja tapahtumien kulusta ja tutkinnan etenemisestä.
– Keskusteltiin siitä, mitä tulevaisuudessa täytyy tehdä. Tarvitsemme konkreettisia toimia ja sääntelyn muuttamista, jotta pystymme ehkäisemään ympäristökatastrofeja varjolaivaston osalta ja mahdollisia sabotaasitekoja, Koskinen sanoi tiedotustilaisuudessa.
– Pitää hakea ratkaisuja hybridivaikuttamisen keinoja vastaan, jotta niitä pystytään tarvittaessa ehkäisemään, valiokunnan puheenjohtaja jatkoi.
Valiokunta kiitteli viranomaisia vauhdikkaasta ja tehokkaasta toiminnasta. Johannes Koskisen mukaan tutkinnan sisällöstä ja kansainvälisestä yhteydenpidosta ei voida kertoa julkisesti tarkemmin.
– Toivottavasti jatko sujuu niin, että tämän yksittäistapauksen osalta päästäisiin ratkaisuihin. Ja että tällä olisi ennaltaehkäisevä vaikutus, jotta pystymme puuttumaan varjolaivaston aiheuttamiin epäkohtiin, Koskinen totesi.
Hänen mukaansa asian suhteen on ”momentumia”, koska Euroopan unionilla on presidentti Sauli Niinistön kokonaisturvallisuuden kehittämispaketti työpöydällä.
– Meriturvallisuuden osalta on käynnistetty pakotetoimet Venäjän öljytuotekuljetuksia kohtaan. On katsottava, mitä voidaan tehdä ympäristön kannalta ja yleisvaarallisen toiminnan ehkäisemiseksi, Johannes Koskinen sanoi.
Hänen mukaansa Eagle S:n öljylasti ei ole erityinen riski satamassa. Aluksen kuntoa tarkastellaan, ja jatkotoimet ovat viranomaisten vastuulla. Aluksen sijainnilla turvataan rikostutkinnan suorittamista.
LUE MYÖS:
Toiminta Itämerellä vakuutti – näin valiokunta ylistää viranomaisten otteita (VU 3.1.2025)