Vuonna 2018 tehtyä taksiuudistusta on korjailtu jo useampaan otteeseen. Takseja Helsingin Pasilassa helmikuussa. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

”Jos kuskit tappelevat tolpalla, ei ongelma ratkea taksamittareilla”

Suomen taksialaa yritetään kammeta takaisin 1990-luvulle, ruotii kansanedustaja.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

– Muualla maailmassa puuhataan täysin automaattisia robottitakseja, mutta tuoreimpien uutisten mukaan Suomessa taksiala yritetään kammeta takaisin 1990-luvulle Taksiliiton kaltaisen edunvalvontajärjestön painostuksesta, kirjoittaa kansanedustaja Tere Sammallahti (kok.) X:ssä.

Helsingin Sanomat kertoi eilen, että niin kutsutussa taksilain korjaussarjassa liikenne- ja viestintäministeriö olisi ministeri Lulu Ranteen (ps.) johdolla tuomassa pakolliset taksamittarit takaisin takseihin – ja myös sovelluspohjaisiin Uberiin ja Boltiin, joissa hinta on lyöty lukkoon etukäteen. Boltin maajohtaja sanoi artikkelissa, että pakollinen mittari tietäisi autoihin jopa 2000 euron turhaa lisäkustannusta.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

– Tulin aamukoneella Charles De Gaullen lentokentälle, tilasin Bolt-sovelluksella taksin 2F-terminaaliin, ajeltiin sovelluksessa antamaani osoitteeseen ja pistin vielä pari euroa tippiä kuskille puhtaana käteen hyvin tehdystä työstä. Turvallista, markkinahintaista, helppoa, luotettavaa, Sammallahti kertoo Ranskan-reissustaan.

Sammallahti toteaa, että toki Suomen taksijärjestelmässä on korjaamisen varaa.

– Ja olen itsekin törmännyt kuskeihin, jotka eivät osaa sen enempää kieltä, liikennesääntöjä kuin ajaa autoa. Mutta jos ja kun jotkut ulkomaiset kuskit huijaavat itselleen ajokortin tai tappelevat tolpalla, ei ongelma ratkea taksamittareilla tai paperikuiteilla. Kuitit, taksamittarit, ajomatkan seuranta, yhteystiedot, hätäpainikkeet, kamerat, palautelaatikot, kuskien arvostelujärjestelmät ja kaikki muu tarpeellinen kun on jo rakennettu niin kuskien kuin asiakkaidenkin mobiilisovelluksiin, Sammallahti sanoo.

– On selvää, että kaikkien taksialalla toimivien tulee toimia samoilla säännöillä. Eli maksaa veronsa, huolehtia asianmukaisista vakuutuksista, osata ajaa autoa turvallisesti ja niin edespäin. Mutta minkään näistä varmistamiseen ei tarvitse palata kohti jäykkää vanhaa taksijärjestelmää.

– Taksialallakin sääntelyn pitää mahdollistaa, ei estää tai hankaloittaa, Sammallahti tiivistää.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS