Verkkouutiset kertoi marraskuun lopussa Tanskan TV2:n tekemästä havainnosta, jonka mukaan kaapeliturmista epäilty kiinalaisalus Yi Peng 3 liikkui oudosti jo marraskuun alussa matkallaan Venäjälle. Lähdettyään Laukaansuun satamasta marraskuun 15. päivänä Yi Peng 3 kynti katki ainakin kaksi Itämeren pohjassa kulkevaa tietoliikennekaapelia.
Kun asia kävi ilmi, alus pysäytettiin kansainvälisille aluevesille lähelle Tanskan Kattegatia. Siellä se on jumittanut ankkurissa nyt noin kuukauden päivät, Tanskan merivoimien ympäri vuorokauden vartioimana.
Kun Yi Peng 3 oli ollut pysäytettynä runsaan viikon tutki Tanskan TV2 aluksen liikkeitä. He havaitsivat, että menomatkalla Venäjälle 7. marraskuuta noin kello 9 aamulla Yi Peng 3 alkoi yhtäkkiä hidastaa Tanskan Læsøn saaren tienoilla. Sen vauhti käytännössä pysähtyi noin 850 metriä sen jälkeen, kun kaksi vedenalaista sähkökaapelia ja yhden tietoliikennekaapeli. Kaapelien jälkeen alus oli paikallaan noin viisi minuuttia, ja kiihdytti sitten taas. Tämä oli ainoa kerta, kun Yi Peng 3 hidasteli koko sen matkan aikana, mitä se taittoi Egyptin Port Saidista asti, Suomenlahden pohjukassa sijaitsevaan Laukaansuuhun sakka.
Epäilyttävää, sanoi Kööpenhaminan yliopistossa työskentelevä tutkija ja entinen laivastoupseeri Jens Wenzel Kristoferssen TV2:lle tuolloin.
– Kaupallinen alus on matkalla satamasta toiseen. Ei se normaalisti toimi noin, Kristoferssen sanoi. Hän huomautti, ettei selitystä löydy toisten lähistöllä olleiden alusten toimintaa tutkimalla. Ei esimerkiksi vaikuta siltä, että sääolosuhteet tai jonkin toisen aluksen väistäminen olisivat olleet syynä Yi Peng 3:n liikkeille.
Tanskan merivoimien kapteeni evp Vermund Søgaard-Sørensen teki suoran johtopäätöksen.
– Minulle tuo kertoo siitä, että aluksen kapteeni on havainnut vedenalaiset kaapelit. Käytös on epäilyttävää, Søgaard-Sørensen sanoi marraskuussa.
– Jos katsoo aluksen reittiä ja muiden samalla seudulla samoihin aikoihin olleiden alusten liikkeitä, ei tuolla manööverille löydy mitään luontevaa selitystä.
Jens Wenzel Kristoferssen lisäsi, että Yi Peng 3:n liikehdintä menomatkalla muistuttaa sen toimintaa paluumatkalla. Silloinkin alus ajeli kaapelien luo hidastaen, ylitti kaapelit, ja sitten lähes pysähtyi. Marraskuussa Kristoferssen ehdotti, että merenpohja menomatkan hidastelualueelta olisi syytä tutkia.
Tuumasta toimeen. Kuluvalla viikolla TV2 ja Ruotsin TV4 yhdistivät voimansa ja vierailivat alueella vedenalaisen dronen kanssa. Neljän tunnin etsinnän jälkeen tärppäsi. Hymy levisi Blueye Robotics -yhtiön droneoperaattori Trond Lansenin kasvoille.
– Ei epäilystäkään siitä, että nämä ovat ihmisen aiheuttamia jälkiä, Lansen sanoi.
Mutapohjassa on pitkä raahausjälki.
Entinen laivastoupseeri Jens Wenzel Kristoferssen tutustui TV2:n hankkimaan aineistoon. Hänestä näytti ilmeiseltä, että jälki on ankkurin aiheuttama.
Lue myös: Kaapeliturmasta epäilty alus liikehti oudosti jo Venäjälle mennessään