Kansaneläkelaitos eli Kela tuottaa Elämässä-nimistä verkkojulkaisua henkilö- ja työnantaja-asiakkailleen. Sitä on myös markkinoitu sosiaalisessa mediassa.
Verkkojulkaisussa asiakkaat kertovat etuuksista ja palveluista. Kelan mukaan käytännölliset esimerkit ja vinkit helpottavat tukien hakemista. Uusia artikkeleita, videoita ja blogeja julkaistaan suomeksi ja ruotsiksi joka kuukausi.
– Monimutkaiseksikin koettu sosiaaliturva saa kansantajuisen muodon, kun siitä kerrotaan asiakkaiden omien kokemusten kautta, Kela tiedotti sivuston uudistuksen yhteydessä.
Kansanedustaja Tere Sammallahti (kok.) kertoo pitävänsä Kansaneläkelaitoksen rahankäyttöä tuhlailevana.
– Mitäköhän valtion ydintehtävää Kela muka toteuttaa tuottamalla omaa mediaa ja mainostamalla sen sisältöjä sosiaalisessa mediassa, Sammallahti kysyy viestipalvelu X:ssä.
– Veronmaksajille tästäkin tyhjänpäiväisestä hallinto-diipadaapasta lankeavan laskun suuruutta voi vain arvailla, kansanedustaja jatkaa.
Hänen mukaansa kyseisen palvelun voisi laittaa ”leikkuriin”.
Kelan toimintakuluihin toteutetaan lähivuosina suurimmat vähennykset vuosikymmeniin osana 45 miljoonan euron säästövelvoitetta. Tuottavuusohjelman sisältävässä säästösuunnitelmassa haetaan säästöjä ennen kaikkea henkilöstökuluista ja toimitiloista.
Kelassa oli viime vuoden lopussa noin 8 500 toimihenkilöä, joista 700 oli määräaikaista. Säästöjä haetaan myös karsimalla palvelupisteitä ja ohjaamalla asiakkaita sähköiseen asiointiin.