Jakeluautoja jalkakäytävillä Aleksanterinkadulla Helsingissä 20. toukokuuta 2021. LEHTIKUVA/SILJA-RIIKKA SEPPÄLÄ

Kauppakamari ottaisi käyttöön B-ajokorttiin poikkeuksen

Jakeluyritykset ovat jo pitkään esittäneet jakeluautopoikkeuksen käyttöönottoa myös Suomessa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Ruotsin ja Tanskan esimerkkiä seuraten Suomessa tulisi pikaisesti toteuttaa muutos ajokorttisääntelyyn siten, että B-kortilla olisi mahdollista kuljettaa kokonaismassaltaan enintään 4 250 kg:n vaihtoehtoisella käyttövoimalla kulkevaa ajoneuvoa.

Jakeluyritykset ovat jo pitkään esittäneet poikkeuksen käyttöönottoa myös Suomessa, jotta sähköistyminen etenisi myös kevyemmässä jakeluautokannassa.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntija Hanna Kalenojan mukaan muutos vähentäisi jakeluautojen kuljettajapulaa ja parantaisi kuljetusyritysten kilpailukykyä.

– Ennen kaikkea se lisäisi yritysten mahdollisuuksia investoida vähäpäästöiseen jakelukalustoon ja näin vähentäisi kuljetusten päästöjä ja energiankulutusta. Muutos ei aiheuta valtiolle kustannuksia, joten se soveltuisi myös julkisen talouden säästöpaineiden alla nopealla aikataululla toteutettavaksi päästövähennystoimeksi, Kalenoja sanoo.

B-ajokortin poikkeuksesta on saatu lupaavia tuloksia Ruotsissa, jossa poikkeus tuli käyttöön kesällä. Ruotsissa B-kortilla saa tietyin rajauksin kuljettaa vaihtoehtoisilla polttoaineilla kulkevaa massaltaan enimmillään 4 250 kg:n kevytkuorma-autoa hakemalla yrityskohtaisen poikkeusluvan.

– Kokeilu on ollut odotettua suositumpi. Ruotsin liikenneviraston mukaan tähän mennessä poikkeusluvan saaneita yrityksiä on 117. Ajokorttisäädöksestä hyötyvien sähkö- ja kaasukäyttöisten jakeluautojen määrä on kuitenkin huomattavasti tätä suurempi, sillä lupa koskee yritysten kaikkia sähkö- ja kaasuautoja, jotka täyttävät painokriteerit, Kalenoja sanoo.

Hänen mukaansa Ruotsin lupaavan esimerkin pitäisi kannustaa Suomeakin toimimaan samoin.

– Nykyinen ajokorttivaatimus hidastaa jakeluautokannan sähköistymistä. Monet yritykset valitsevat kevyeksi tavara-autoksi samasta kantavuusluokasta mieluummin dieselpakettiauton kuin sähkökäyttöisen kevyen kuorma-auton, sillä C-korttia ja ammattipätevyyttä koskevat vaatimukset rajaavat ajoneuvon käyttöä kuljetustehtävissä ja vaikeuttavat kuljettajapulaa, Kalenoja sanoo.

Ajokorttidirektiivin uudistuksessa niin sanottu massapoikkeus on tulossa EU-laajuiseksi käytännöksi viimeistään vuonna 2027. Kalenojan mukaan tätä ei kannata jäädä odottelemaan, vaan EU:n sallima poikkeus tulisi hyödyntää mahdollisimman ripeästi.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS