Kaupat joutuvat enenevissä määrin siirtämään alkoholijuomien sixpack-pakkauksia lukkojen taakse näpistysuhan vuoksi, kertoo MTV.
Erityisesti näpistelijät tavoittelevat lonkeropakkauksia, joita varastetaan muita juomapakkauksia enemmän. Aiemmin vorot keskittyivät olutpakkauksiin, mutta lonkeropakkausten korkeampi hinta on muuttanut näpistelijöiden preferenssejä.
Aiemmin lukkojen taakse laittamista lonkero-sixpackeja napattiinkin maksmaatta mukaan jopa päivittäin. Pääosin näpistäjät ovat 20-40 -vuotiaita päihteiden ongelmakäyttäjiä.
– Pitkälti toistakymmentä euroa semmoisen ostohinta. Jos niitä jopa satoja vuoden aikana viedään, niin se on tosi paljon rahaa, kertoo K-Market Liisankadun kauppias Antti Soininen.
Tilannetta pahensi se, että usein lonkero-sixpackeja varastettiin 4-6 kappaletta kerralla. Vuosittain tappiota tuli 5 000–10 000 euroa.
Yksittäiset juomatölkit eivät ole kiinnostaneet näpistelijöitä samalla tavalla, sillä niitä varastaessa kiinnijäämisriski on suurempi – ne kun kolisevat laukussa, toisin kuin sixpackit.
K-Market Krunikan kauppias Jesse Lintumäki kertoo, että sixpackit päädyttiin siirtämään lukkojen taakse sen jälkeen, kun hälytystarrat ja juomien siirtäminen lähemmäs kassaa eivät hillinneet näpistelyä.
– Viimeisen puolen vuoden aikana homma on räjähtänyt ihan käsiin. Katsoimme, että [juomapakkauksia] menee enemmän kassiin kuin kassan läpi, Lintumäki tiivistää.
Sixpackien siirtäminen lukkojen taakse on Lintumäen ja Soinisen mukaan rauhoittanut tilannetta. Näpistykset ovatkin vähentyneet ja henkilökunnan turvallisuudentunne lisääntynyt.