Kelan pääjohtaja Outi Antilan mukaan sosiaaliturvan etuuksien hakemista olisi yksinkertaistettava. Antila kertoo Turun Sanomille, että suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä on kattava, mutta liian monimutkainen.
Antilan mukaan olisi toimivaa, ettei asiakkaan itse tarvitsisi tietää, mitä etuuksia hän voi milloinkin hakea. Yksi mahdollisuus toteuttaa uudistus olisi niin sanottu yhden hakemuksen malli.
– Asiakas vastaisi sähköisessä asiointipalvelussa kysymyksiin tilanteestaan, ja sitten vastausten sekä Kelan käytettävissä olevien muiden viranomaistietojen perusteella hakijalle tehtäisiin ehdotus kaikista hänelle kuuluvista etuuksista, Antila kuvailee.
Järjestelmän uudistaminen tekisi asioinnista helpompaa ja vähentäisi byrokratiaa, kertoo Antila.
Antila toivoo, että tiedon liikkumista viranomaisten välillä pystyttäisiin helpottamaan. Tämä vaatisi muutoksia tietosuojaa koskevaan lainsäädäntöön.
– Tällä hetkellä Kela ei saa suostumuksellakaan asiakkaan tietoja esimerkiksi pankista. Tämän vuoksi hakija voi joutua hankkimaan tiliotteen tai vaikka lääkäristä todistuksen paperisena ja lähettämään sen postitse meille, jonka jälkeen se skannataan täällä jälleen sähköiseen muotoon. Kaikki tämä vie paljon aikaa, kun tieto voisi kulkea jopa automaattisesti, Antila kertoo TS:lle.
Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) kertoi aiemmin, että hallitus suunnittelee ”yleistukea”, jossa työmarkkinatuki ja työttömän peruspäiväraha yhdistettäisiin. Tukeen olisi tarkoitus liittää myöhemmin myös esimerkiksi sairauspäiväraha, vanhempainpäiväraha, sekä asumistuki ja toimeentulotuki.
Outi Antilan mukaan uudistuksen tarkoituksena on helpottaa asiakkaan siirtymistä etuudelta toiselle.
LUE MYÖS:
Ministeri HS:lle: Tätä tarkoittaa uusi yleistuki
Juttua korjattu 19.5. kello 10.45: Kelan pääjohtajan sukunimi on Antila, ei Anttila, kuten jutussa aiemmin virheellisesti luki