Verkkouutiset

Kiinalainen täyssähköinen auto esittelyssä Helsingissä syksyllä 2023. / LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Kiinalainen sähköauto on kyberturvariski, sanoo tutkija

Yksittäisten turvallisuuden kannalta keskeisten kuluttajien sähköautoja voidaan tarkkailla, mutta muitakin uhkia on.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Useat kiinalaiset sähköautomerkit rynnivät nyt nopeasti markkinoille. Joidenkin väitteiden mukaan autojen mukaan voidaan vakoilla niiden kuljettajia tai kytkeä autot etänä pois päältä, sanoo Britannian puolustusministeriön ajatushautomo Rusin kybertutkija Joseph Jarnecki.

Hautomon julkaisussa hän kertoo, että sähköautot tarvitsevat toimiakseen lukuisia erilaisia ohjelmistoja toimiakseen ja ovat tämän takia alttiita verkon yli tehtäville hyökkäyksille, Jarnecki sanoo. Haavoittuvuuksien uhka ei tosin rajoitu pelkästään kiinalaisiin sähköautoihin, ja kyberturvallisuuden vaatimukset koskevat niitä kaikkia.

– Standardit ovat kuitenkin toisinaan riittämättömiä, sähköautojen laatu on vaihteleva ja tietoturvariskejä ilmenee ohjelmistopuutteiden, heikon salauksen, huonojen turvallisuuskäytänteiden tai päivittämättä jättämisen takia. Ne voivat vaikuttaa mihin tahansa autoon riippumatta siitä, missä se on valmistettu.

Kuluttajille merkityksellistä on se, miten heidän autonsa ohjelmistojen turvallisuudesta huolehditaan ajan kuluessa, eikä tätä huolehtimista voi jättää yksin kuluttajan vastuulle.

Muitakin riskejä on. Yksi niistä on se, kenen hallussa on se mahtava määrä dataa, jota sähköautojen käyttö tuottaa.

– Generatiivisen tekoälyn buumi on osoittanut, että se joka omistaa ja voi käyttää dataa on se, joka johtaa innovaatiota ja taloudellista kehitystä. Valtiot kuten Kiina, joilla on paljon valtiollista ohjausta, saattavat saada tästä markkinoilla huomattavaa kilpailuetua.

5G-verkot ovat ja niiden kehitys ovat todellisuutta. Niihin liittyen Britannia saattaa alkaa tuntemaan olonsa epämukavaksi, jos joutuu nojaamaan niiden suhteen valtioihin jotka eivät ole liittolaisia.

– Jos geopoliittinen tilanne kiristyy, tämä voi johtaa siihen, etteivät kiinalaiset sähköautovalmistajat pysty päivittämään brittikuluttajien autoja, mikä taas heikentää niiden tehoa tai turvallisuutta, Jarnecki sanoo.

– Myös yksittäisten turvallisuuden kannalta keskeisten kuluttajien sähköautoja voidaan tarkkailla.

Kiinalaiset sähköautot siis muodostavat monenlaisia kyberturvallisuusriskejä, Jarnecki sanoo. Hän huomauttaa, että toisaalta mikään verkkoon liitetty laite ei koskaan ole sataprosenttisen turvallinen.

– Kiinalaisiin autoihin liittyvien huolien pitää perustua näyttöihin ja olla huolella punnittuja, ja kaikkia sähköautoja tulee koskea riskinhallintaan perustuva lähestymistapa.

Sähköautoalan ja sitä koskevan säätelyn tulisi itse määritellä riskialttiit valmistajat ja myyjät. Mutta valtionhallinnon huolet siitä, liittyykö juuri kiinalaisiin sähköautoihin systeeminen riski, on perusteltu, mutta sekin pitää punnita esimerkiksi Britannian ilmastotavoitteita vasten. Kiinalaiset sähköautot nimittäin ovat halpoja ja suurista massoista puhuttaessa niillä todennäköisesti on merkitystä globaalissa energiasiirtymässä.

Kaikki tämä pitää ottaa huomioon.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)