Uusi peräsimetön kiinalaislentokone. KUVA: TWZ.

Kiinan kolmimoottorinen mysteerikone havaittiin taas – yksi ominaisuus kopioitu USA:sta

Peräsimettömän ilma-aluksen arvioidaan olevan Kiinan uusi häivepommikone.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kiinan salaisesta J-36 -häivelentokoneesta on saatu uutta kuvamateriaalia, kertoo The War Zone.

Kyseessä on toinen kerta, kun kone on kuvattu ilmassa. Edellisen kerran kone havaittiin joulukuun lopussa.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

Ulkonäöltään ilma-alus on poikkeuksellinen. Chengdu Aircraft Corporationin rakentamassa lentokoneessa ei ole lainkaan peräsintä, ja sen uskotaan olevan suunniteltu pitkän kantaman pommikoneeksi.

Marras-joulukuun välillä satelliittikuvat paljastivat myös, että Chengdun lentoasemalle on rakennettu uusi hangaari näkösuojineen lentokonetta varten. Tämä mahdollistaa sen, että kone on piilossa niin satelliiteilta kuin uteliailta katseilta.

Nyt nähdyssä kuvamateriaalissa on ensimmäistä kertaa näkyvillä koneen sivuprofiili. Sen nokka vaikuttaa olevan tavallista leveämpi, joka puoltaa näkemystä, että lentäjä ja perämies istuvat ohjaamossa vierekkäin – eivät peräkkäin, kuten hävittäjissä on yleensä tapana.

Koneen takaosasta taas näkyy, että se on varustettu kolmella vierekkäisellä moottorilla. Yleensä vastaavissa konetyypeissä moottoreita on kaksi.

Kuvat paljastavat koneen ilmanottoaukon taas käyttävän ohjauksetonta yliäänisisääntuloa (diverterless supersonic inlet, DSI).

DSI estää hitaasti lentokoneen pintaa pitkin liikkuvan ilman pääsyn moottoriin, mikä parantaa moottorin työntövoimaa ilman kulkiessa sen läpi nopeammin. Se myös pienentää lentokoneen tutkaheijastusta ja parantaa siten sen häiveominaisuuksia.

DSI:tä kokeiltiin ensimmäisen kerran vuonna 1996 Lockheedin F-16 -hävittäjässä. Sittemmin sitä on hyödynnetty myös F-35 -hävittäjissä sekä Kiinan omissa J-10- ja JF-17 -hävittäjissä.

DSI:n sisällyttäminen uuteen koneeseen ei kuitenkaan ole yksinomaan suorituskykyä parantava ominaisuus.

Järjestelmän uskotaan rajoittavan koneen maksiminopeuden noin 2000-2500 kilometriin tunnissa. Vaikka nämäkin nopeudet ovat suuria, voi DSI aiheuttaa ongelmia, jos koneelle varatussa roolissa painotetaan nopeutta.

Esimerkiksi Yhdysvaltojen B-21-häivepommikone lentää vain aliääninopeuksilla, turvautuen vahvasti häiveominaisuuksiensa vihollisen välttämiseksi.

Nopeampi pommikone voisikin siis aiheuttaa Yhdysvalloille Tyynellämerellä tapahtuvassa konfliktissa melkoisesti päänvaivaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS