Sähköpolkupyörissä yllättävä riski esimerkiksi yrityksille. Sisätiloissa oleva työntekijän sähköpyörän akku voi räjähtää ja asettaa vaaraan koko yrityksen tilat aiheuttaen tuotannon häiriintymisen, kertoo Kauppalehti.
– Tämä riippuu yrityksen koosta, toimipaikoista ja toimitiloista. Vaikutukset voivat olla useitakin miljoonia, mikäli palo pääsee kehittymään ja siihen ei pystytä reagoimaan tarpeeksi ajoissa, sanoo vakuutusyhtiö Lähi-Tapiolan riskipäällikkö Jussi Riikonen.
Yleisin syy akkupalolle on viallisen akun ylikuumeneminen. Akkupalo on arvaamaton ja voi aiheuttaa mittavaa tuhoa.
– Tyypillisesti latauksen yhteydessä tapahtuu jotakin, mitä ei pitäisi tapahtua, kun akkuun ollaan syöttämässä lisää energiaa eli sähköä, sanoo Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun apulaisprofessori Annukka Santasalo-Aarnio.
Huonosti säilytettävät akut ovat merkittävin akkupaloriskin aiheuttaja. Akkua ladataan paikassa, jossa on runsaasti palokuormaa eikä ilma pääse kunnolla kiertämään.
– Irrotettavan akun voi ladata esimerkiksi omassa asunnossa tai työpaikalla lähellä omaa työpistettä, jolloin latausta voi valvoa paremmin ja mahdollisen vaaratilanteen todennäköisesti huomaa nopeammin, neuvoo Santasalo-Aarnio.
Jos sähköpyörässä on kiinteä akku, tulisi pyörää säilyttää kodin tai työpaikan yhteydessä olevassa varastossa.
– Säilytyskohteista tulee löytyä löytyvät paloilmaiset, jotka reagoivat lämpöön, palokaasuihin tai savuun. Pyöriä ja akkuja kannattaa myös käydä vilkaisemassa päivän aikana. Pieniinkin havaittuihin poikkeamiin on puututtava välittömästi, painottaa Riikonen.
Akun viallisuus saattaa liittyä akun varauksen tason säätöjärjestelmään. Akkua ei saa ladata liian nopeasti, liian suurella teholla tai yliladata.
– Siksi on tärkeää, että akut ostetaan tunnetuilta tuottajilta, joiden akun varauksen tason säätöjärjestelmä on luotettava, sanoo Santasalo-Aarnio.