Kreml on alkanut antaa lähtöpasseja maan ilmailuteollisuuden johtajille, jotka eivät ole onnistuneet korvaamaan länsikoneita uusilla kotimaisilla liikennekoneilla. United Aircraft Corporation (UAC) ilmoitti 25. marraskuuta Venäjän kahden suurimman lentokonetehtaan johtajien työsuhteen päättymisestä. Heidän piti nostaa liikennekoneiden tuotanto neuvostoaikojen ennätystasolle, mutta toisin kävi.
Jakovlevin toimitusjohtaja Andrei Boginski ja Tupolevin toimitusjohtaja Konstantin Timofeev jättävät tehtävänsä. UAC:n toimitusjohtaja Vadim Badeha alkaa johtaa Jakovlevia, joka valmistaa Suhoi Superjet -liikennekoneita, ja UAC:n valtion puolustustilausten ja operatiivistaktisen ilmailuohjelman osaston johtaja Aleksander Bobryšev ottaa johtaakseen Tupolevin. Johtajien vaihto liittyy UAC:n tiedotuksen mukaan ”kotimaisten siviililiikennekoneiden tuotantolinjan ajankohtaiseen sertifiointiin ja käyttöönottoon”.
Kommersantin ilmailuteollisuuden lähteen mukaan Boginski sai potkut pääministeri Mihail Mišustinin käskystä ”epäonnistumisestaan siviili-ilmailuohjelmassa”. Hallituksen valmistelema kunnianhimoinen suunnitelma lupasi luoda kotimaisen ilmailuteollisuuden uudelleen lyhyimmässä mahdollisessa ajassa ja oletti, että kuluvana vuonna valmistuisi 35 liikennekonetta.
Vuoteen 2026 mennessä volyymin piti kasvaa 120 koneeseen, vuoteen 2028 mennessä 200 koneeseen ja vuoteen 2030 mennessä 230 koneeseen vuodessa, joka olisi eniten sitten 1970-luvun jälkipuoliskon.
Ohjelman mukaan viime vuonna lentoyhtiöiden oli määrä ottaa vastaan kaksi Suhoi Superjetiä ja kolme Tupolev Tu-214:ää ja kuluvana vuonna 20 Superjetiä, 7 Tu-214:ää, 6 Irkut MC-21:tä ja 2 Iljušin Il-114:ää. Todellisuudessa valmistui kaksi Tu-214:ää ja yksi Iljušin Il-96-300.
Hallitus päätti leikata ohjelmaa. Ensi vuonna odotetaan valmistuvan 20 konetta 82:n sijasta. Vuoden 2026 tavoite on 97 ja vuoden 2027 tavoite on 140 konetta. Ensimmäinen varapääministeri Denis Manturov tosin varoitti syyskuussa, että ohjelmaa saatetaan rukata jälleen ensi vuonna. Lentokonetehtailla ei ole paljon aikaa, koska sadat Airbusit ja Boeingit joudutaan poistamaan liikenteestä huoltojen ja korjausten jäätyä tekemättä pakotteiden takia. Siviililiikennekoneiden massamainen poistuminen käytöstä alkaa Rostecin toimitusjohtaja Sergei Tšemosovin mukaan vuonna 2025. Yhteensä 736 ulkomaisesta koneesta puolet voi lakata lentämästä vuoteen 2026 mennessä, arvelevat Oliver Wymanin asiantuntijat.
Konepulan uhka on saanut Venäjän johdon kääntymään Kazakstanin puoleen tarjoten sille mahdollisuutta osallistua Venäjän kotimaan liikenteen organisointiin. Liikenneministeri Roman Starovoitin mukaan muutkin ”ystävälliset” maat voivat saada lupia kapotaasiliikennöintiin.