Aeroflotin kone hangaarissa.

Kriisi syvenee: Pula lentokoneista voi pakottaa Moskovan rauhaan

Monet alueet Venäjällä ovat täysin riippuvaisia lentoliikenteestä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Venäjän hyökkäyssodan alkamisen jälkeen helmikuussa 2022 United Aircraft Corporationin olisi pitänyt tähän päivään mennessä tuottaa 108 liikennekonetta. Se tuotti seitsemän.

Matkustajakoneiden rakentaminen ei kuitenkaan ole Kremlille pelkkä arvovalta- tai talouskysymys. Monet maan alueista ovat täysin riippuvaisia ilmailusta. Venäjän alue on niin laaja, että sen elinmahdollisuuksien ylläpito maaliikenteen keinoin on täysin epärealistista.

Venäjän mediassa keskustellaan keinoista, joita Venäjän hallitus ja lentoyhtiöt voisivat ottaa käyttöön tällaisessa tilanteessa, jossa koneiden ja kotimaan lentojen määrä jatkuvasti vähenee. Yksi niistä on ulkomaisten lentoyhtiöiden päästäminen Venäjän kotimaan lentoliikenteeseen. Lokakuussa liikenneministeri Roman Starovoit sanoi, että Venäjä voisi neuvotella aiheesta ystävällisten maiden, kuten Kazakstanin, kanssa.

Venäläiset asiantuntijat kuitenkin arvostelivat ajatusta. Vaikka se ratkaisisi kuljetusongelman, kaikki liikenteen tuomat voitot lentäisivät ulkomaille. Lisäksi lentoliikennettä harjoittava yhtiö ottaisi suuren riskin joutua lännen toissijaisten pakotteiden kohteeksi. Siksi nykytilanteessa lentoliikenteen voisi ottaa hoitaakseen vain pakotteita pelkäämätön yhtiö.

Toinen keino olisi ostaa uusia koneita maista, jotka eivät ole mukana pakoterintamassa. Valikoima on kuitenkin hyvin rajallinen, koska tällaisista maista ainoastaan Kiina rakentaa Venäjän tarvitsemia matkustajakoneita.

Mutta Venäjää eniten kiinnostavassa kiinalaiskoneessa, kaksimoottorisessa Comac C919 -kapearunkokoneessa on vielä enemmän ulkomaisia komponentteja kuin Venäjän Suhoi Superjet 100:ssa. Jokaisen komponentin osalta Kiinan pitäisi hankkia valmistajan lupa, jotta sen voisi lähettää Venäjälle. Koska C919:n useimmat komponentit on valmistettu pakoterintamassa mukana olevissa länsimaissa, lupaa olisi mahdotonta saada.

Koska matkustajakoneiden tuotannon käynnistäminen uudelleen Venäjällä ei todennäköisesti onnistu, lentoyhtiöiden on pakko yrittää pitää ulkomaiset liikennekoneensa lentokunnossa niin pitkään kuin mahdollista. Ne todennäköisesti jatkavat lentämistä tulevina vuosina ja mahdollisesti monenlaisina konfiguraatioina, jos niissä käytetään toisista koneista kannibalisoituja osia.

Eräs venäläinen ilmailuasiantuntija uskoo, että lentokoneteollisuuden tilanne itsessään saattaa pakottaa Kremlin etsimään poliittista ratkaisua sen Ukrainaa vastaan käymässä hyökkäyssodassa päästäkseen eroon pakotteista ja parantaakseen suhteitaan muihin maihin.

– Minun on hyvin vaikea uskoa, että pystyisimme tuottamaan [liikennekoneita] sellaisia määriä, joilla tämä [nykyinen] konelaivasto voitaisiin korvata. Siis en epäilisi sitä hetkeäkään, jos meillä olisi normaalit kauppasuhteet lännen kanssa. Kuvaannollisesti puhuen, jos olisimme, ei edes vuoden 2013 tilanteessa, vaan vuoden 2020 tilanteessa, en epäilisi yhtään, etteikö meillä olisi sekä [Irkut] MS-21 että Superjet ja että jonkun ajan päästä, jos haluttaisiin, voitaisiin tuottaa niin paljon koneita kuin haluttaisiin. Nykyisissä olosuhteissa tällaiseen on lähes mahdotonta uskoa, hän sanoi BBC:n haastattelussa.

LUE MYÖS:
Venäjän ilmailu kriisissä: Koneita hajoilee lähes joka viikko (VU 10.1.2024)

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)