LiikenneSuomi -ryhmän eli Linja-autoliiton, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL:n ja Suomen Taksiliiton mielestä on tärkeää, että julkisissa hankinnoissa on toimiva ja tervettä markkinaa luova kilpailu.
LiikenneSuomi-ryhmä korostaa, että hankintalainsäädäntö on muuttumassa oikeaan suuntaan, mutta hankintojen sisältö ratkaistaan kaupungeissa, kunnissa ja hyvinvointialueilla.
Kuljetusalan järjestöjen mukaan julkisesti rahoitetuissa kuljetuspalveluissa kilpailutetut hankinnat pitäisi olla aina ensisijainen lähtökohta. Samalla valtion, kaupunkien, kuntien ja hyvinvointialueiden hankinnat tulee rajata ja yhteensovittaa kaupallisen markkinaehtoisen palvelutarjonnan kanssa.
– Kunta- ja aluevaalit järjestetään huhtikuussa. Vaaleissa pitää puhua myös muista kuin sotepalveluiden tuotantotavoista ja tärkeä osa ovat niin linja-autoliikenteen, taksien kuin vaikkapa jätteiden kuljettamisen markkinaehtoiset mallit, sanovat järjestöjen toimitusjohtajat Anssi Kujala, Annukka Mickelsson ja Mika Mäkilä tiedotteessa.
Hankintalainsäädännön nyt vireillä olevalla uudistamisella tavoitellaan toimivampaa kilpailua ja laadukkaasti toteutettuja palveluita.
– Tämä toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita, mutta tärkeää julkisen talouden kannalta on saada kustannustehokkaampia palveluita kaikille suomalaisille, toimitusjohtajat sanovat.
LiikenneSuomi-ryhmä korostaa sitä, että hankintojen todellinen sisältö ratkaistaan hankintayksiköissä, joilta odotetaan nyt kattavampaa markkinavuoropuhelua yritysten kanssa. Oma tuotanto tulisi aina perustua todennettuun markkinapuutteeseen.
Esimerkiksi taksi- tai jätekuljetukset pitää toteuttaa tavalla, jossa asiakkailla on mahdollisuus valita hyväksi katsomakseen palveluntuottaja.
Hankinnat pienempiin kokonaisuuksiin kunnolla valvottuna
Hankintojen toteutusten valvontaan on sitouduttava, jotta tehtyjä sopimuksia noudatetaan. LiikenneSuomi-ryhmän jäsenyrityksissä on kasvavaa huolta siitä, että sopimusten jälkikäteiseen valvontaan ei ole riittävästi intoa, resursseja tai keinoja. Ongelmat muuttuvat isoiksi siinä vaiheessa, kun hankinnat eivät toteudu sovitulla tavalla.
Hankinnoissa on yhä tärkeämpää hakea tarkoituksenmukaisia kokonaisuuksia, joihin myös pienet ja keskisuuret yritykset pystyvät osallistumaan.
– Hankintalain henkeä tulee noudattaa ja ensisijainen hankintaväylä tulee olla kilpailutukset markkinaehtoisesti, hyvällä laadulla toimivilta yrityksiltä. Nämä ovat keinoja, joilla toimiva ja terve kilpailu toteutuu myös julkisissa hankinnoissa, LiikenneSuomi-ryhmä toteaa.