Tilastokeskuksen mukaan kuluttajien luottamusindikaattorin saldoluku oli marraskuussa -7,4, kun se oli lokakuussa -6,8 ja syyskuussa -8,1. Vuotta aiemmin marraskuussa luottamusindikaattori sai arvon -12,4. Indikaattorin pitkän ajan keskiarvo on -2,6.
Marraskuussa näkemykset omasta taloudesta heikkenivät hieman edelliskuuhun verrattuna. Odotus Suomen taloudesta vuoden kuluttua pysyi ennallaan.
Arvio oman talouden nykytilasta ja odotukset sekä omasta että Suomen taloudesta olivat vaisut. Kuitenkin vuodentakaiseen nähden kuva taloudesta yleisesti on vähän kohentunut.
Ajankohtaa pidettiin edelleen hyvin epäedullisena kestotavaroiden ostamiselle ja rahankäyttöaikeita kulutukseen oli hyvin niukasti. Asunnon ostoaikeitakin oli jälleen normaalia vähemmän.
Odotus yleisestä työttömyyskehityksestä synkkeni yhä ja työttömyyden uhka koettiin omallakin kohdalla suureksi. Inflaatioarviot pysyivät melko korkeina.
Oma rahatilanne ja mahdollisuudet säästää jatkossa arvioitiin samanlaisiksi kuin pitkällä ajalla keskimäärin.
Marraskuussa talousluottamus oli vahvinta pääkaupunkiseudulla (luottamusindikaattori -3,7). Heikointa luottamus oli Itä-Suomessa (-11,6). Väestöryhmistä ylemmät toimihenkilöt olivat optimistisimpia (0,1). Selvästi kielteisimmin talouskehitystä arvioivat marraskuussa työttömät (-18,8).
Naiset (-10,0) kuvailivat marraskuussa talouskehitystä synkemmäksi kuin miehet (-4,9). Tarkempaa tietoa on saatavilla kuvioistaUlkoinen linkki ja tietokantataulukoistaUlkoinen linkki.
Kuluttajista 26 prosenttia arvioi marraskuussa, että heidän oman taloutensa tila kyselyhetkellä on heikompi kuin vuotta aiemmin. Kuluttajista 24 prosenttia piti omaa talouttaan edellisvuotista vahvempana.
Marraskuussa peräti 64 prosenttia kuluttajista oli sitä mieltä, että Suomen taloustilanne on huonompi kuin vuotta aiemmin, ja vain yhdeksän prosenttia näki sen parempana.
Marraskuussa 22 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista 38 prosenttia puolestaan otaksui maamme talouden heikkenevän. Oman taloutensa kohentumiseen luotti marraskuussa 28 prosenttia kuluttajista ja 17 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan vuoden kuluessa.
Työttömyydestä pessimistinen kuva
Kuluttajien odotus yleisen työttömyystilanteen kehityksestä Suomessa vajosi marraskuussa hyvin pessimistiselle tasolle.
Kuluttajista vain 12 prosenttia odotti, että työttömyys vähenee seuraavan vuoden aikana, ja jopa 60 prosenttia arvioi työttömyyden lisääntyvän.
Marraskuussa työlliset kuluttajat kokivat työttömyyden tai lomautuksen omakohtaisenkin uhan suureksi. Työllisistä neljä prosenttia uskoi uhan vähentyneen omalla kohdallaan ja yli neljännes eli 27 prosenttia puolestaan arvioi riskin kohonneen.
Toisaalta 39 prosenttia työllisistä koki marraskuussa, ettei heillä ole lainkaan vaaraa joutua työttömäksi tai lomautetuksi.
Kuluttajahinnat pysyvät korkeina
Marraskuussa kuluttajien arviot kyselyhetken inflaatiosta ja hintojen muutoksesta vuoden kuluttua pysyivät lähes ennallaan ja melko korkeina.
Kuluttajat arvioivat marraskuussa, että kuluttajahinnat ovat nousseet 5,0 prosenttia edellisvuoden marraskuusta ja nousevat 3,9 prosenttia seuraavan vuoden aikana.
Kuluttajista 64 prosenttia oli sitä mieltä, että hinnat ovat nousseet vuodessa paljon tai melko paljon, ja 53 prosenttia odotti hintojen nousevan vähintään samaa vauhtia myös tulevina kuukausina.
Ajankohta huono lainanotolle ja säästämiselle
Marraskuussa ajankohtaa pidettiin edelleen hyvin huonona lainanotolle ja myös säästämiselle.
Kuluttajista 28 prosenttia arvioi ajan otolliseksi lainan ottamiselle ja 41 prosenttia piti säästämistä kannattavana. Kuitenkin aikomuksia lainanottoon oli marraskuussa tavanomaisen verran. Kuluttajista 16 prosenttia suunnitteli ottavansa lainaa vuoden sisällä.
Kuluttajien arvio omasta rahatilanteestaan oli marraskuussa yhtä hyvä kuin pitkällä ajalla keskimäärin. Mahdollisuuksia säästämiseen tulevina kuukausina ennakoitiin olevan samalla tavalla kuin normaalisti.
Rahaa oli marraskuussa jäänyt säästöön 58 prosentilla kuluttajista ja 71 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana.
Isot ostoaikeet vähissä
Marraskuussa ajankohtaa pidettiin edelleen hyvin epäedullisena kestotavaroiden ostamiselle. Kuluttajista ainoastaan 12 prosentin mielestä hetki oli otollinen hintaville hankinnoille.
Kuluttajien aikeet käyttää rahaa kestotavaroiden hankintaan vuoden sisällä jatkuivat marraskuussa hyvin niukkoina. Ostoaikeet kuitenkin lisääntyivät hitusen vuotta aiempaan verrattuna.
Marraskuussa 11 prosenttia kuluttajista ennakoi lisäävänsä ja 40 prosenttia vähentävänsä rahankäyttöään kestokulutukseen seuraavan vuoden aikana.
Auton ostoa vuoden kuluessa kuluttajat harkitsivat marraskuussa saman verran kuin normaalisti. Asunnon ostosuunnitelmia ja aikeita kodin peruskorjaamiseen ilmeni jälleen hieman tavanomaista vähemmän.
Marraskuussa 14 prosenttia kuluttajista aikoi joko varmasti tai mahdollisesti ostaa henkilöauton vuoden sisällä. Asunnon ostoa tai talon rakentamista harkitsi vain 12 prosenttia kuluttajista. Kuluttajista 16 prosenttia suunnitteli käyttävänsä rahaa kodin peruskorjaamiseen seuraavan vuoden aikana.
Kuluttajien luottamustutkimus tehdään itse täytettävällä verkkolomakkeella ja puhelinhaastatteluilla. Tutkimuksessa on pääosin valmiit vastausvaihtoehdot. Kyselyyn osallistui 1 237 henkilöä.