Kuvan tilanteessa pyöräilijä väistää ajoradan ajoneuvoja, koska pyöräilijä tulee ajoradalle pyörätieltä, eikä risteävän tien ajoneuvoille ole väistämisvelvollisuutta osoittavia liikennemerkkejä. Jos pyöräilijä taluttaa pyöräänsä, on hän jalankulkija. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille. JUSSI KAAKINEN/LIIKENNETURVA

Kumpi väistää tässä tilanteessa? Moni ei tiedä

Sääntöjä noudattamalla vältytään monilta vaaratilanteilta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Tilanne, jossa ajorata ylitetään suojatietä pitkin, on sääntöjen osalta monelle selvä silloin, kun suojateille on tulossa jalankulkija.

Kun suojatietä on ylittämässä pyöräilijä tai sähköpotkulautailija, tilanne aiheuttaa monella epäselvyyksiä.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

– Suojatiellä jalankulkijalle on annettava esteetön kulku. Kun ylittäjä on pyöräilijä, eikä liikennemerkein ole muuta osoitettu, on pyöräilijän väistettävä ajoradan liikennettä. Samalla tavalla myös sähköpotkulautailijan on tässä tilanteessa annettava tietä autoilijalle, selventää Liikenneturvan suunnittelija Leena Piippa tiedotteessa.

Autoilijan on väistettävä tietä ylittävää pyöräilijää

– kun liikennemerkki osoittaa väistämisvelvollisuuden

– kääntyessään, jolloin on annettava tietä risteävää tietä ylittävälle pyöräilijälle

– poistuessaan liikenneympyrästä

– ajaessaan pihakadulta, pysäköintipaikalta, pihasta tai muusta vastaavasta paikasta

– tai ajaessaan rakenteellisesti erotetun jalankulkuväylän ja pyörätien yli.

Ajoradalla ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä, eli autoilevien pitää väistää tietä ylittäviä pyöräilijöitä. Pyörätien jatke merkitään tiemerkinnöillä vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä. JUSSI KAAKINEN/LIIKENNETURVA
Liikennesäännöt pätevät myös pyöräteillä

Pyörällä liikkuvat ovat voineet kohdata tilanteen, jossa pyörätie loppuu. Tässä tilanteessa pyöräilijän on jatkettava matkaa ajoradalla reunassa tai hypättävä pois pyörän satulasta ja talutettava pyörää jalkakäytävällä.

– Sama koskee myös kevyttä sähköajoneuvoa, jollaisia tieliikennekelpoiset sähköpotkulaudat Suomessa pääosin ovat. Vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla Suomessa noudatetaan samoja liikennesääntöjä kuin polkupyörällä, eli jalkakäytävälle ei ole asiaa, muistuttaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti.

Pyöräteiden keskinäisissä risteyksissä taas väistetään oikealta tulevaa, ellei liikennemerkki muuta osoita.

Turvallinen liikenne rakentuu sääntöjen noudattamisen varaan. Silti risteyksiä ei kannata lähestyä pelkillä pykälillä.

– Vauhdin hidastaminen risteyksiin tullessa varmistaa sen, että ehtii itse havaitsemaan tarpeellisen ja sen, että muut liikkujat ehtivät havaita sinut. Tämä on tärkeää eritoten silloin, jos näkyvyys on rajoittunut tai keli on huono. Auton ratissa on myös muistettava tehdä havainnot pyöräteiden suuntaan ja kääntää päätä risteyksissä reippaasti, Piippa korostaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS