Helsingin kaikkien aikojen suurin katuremontti Hämeentiellä on päättynyt. Arkistokuva maaliskuulta 2019. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

”Kun pääväylä suljetaan autoilta, jälki on tämän näköistä”

Metsäteollisuuden työmarkkinajohtajan mukaan Helsingin Hämeentie remontoitiin ideologia edellä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén lyttää Twitterissä viime viikolla valmistuneen Helsingin Hämeentien.

Valtaväylä saatiin päätökseen kaksi vuotta kestäneen remontin jälkeen. Remontin myötä autojen läpiajo kadulla on kielletty, ja tie muutettiin kokonaisuudessaan jalankululle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle tarkoitetuksi kaduksi.

Reaktiot valmiiseen katuun ovat olleet Helsingin Sanomien mukaan ihastuneita, kauhistuneita ja hämmentyneitä. Helsingin Yrittäjien toiminnanjohtaja Tiina Oksalan mukaan lopputulos ei palvele paikallisia yrittäjiä, ja osa myös joutui lopettamaan yritystoimintansa remontin aikana.

– Juuri valmistunut Hämeentie on epäviihtyisän ja tyhjän näköinen, leveä joukkoliikenneväylä, joka ei houkuttele asioimaan tai oleskelemaan, Oksala sanoo HS:lle.

Jyrki Hollménin mukaan uudistuksessa ”saatiin ne autot pois. Tosin kaikki muukin”.

– Ei mennyt ihan hyvin tämä, Hollmén sanoo.

– Kyseessä ei ole mikään ydinkeskustan kävelykatu, vaan vilkas sisääntuloväylä keskustaan ja sieltä ulos. Kaupungin pääliikenneväyliä. Kun se suljetaan yksityisautoiluilta, jälki on tuon näköistä. Ideologinen päätös, ei kaupunkilaisten etu edellä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)