Bensiinin ja dieselin verotus kiristyy lauantaina. Korkeimmillaan korotus voi tietää auton käyttövoimasta ja ajosuoritteesta riippuen lähes 300 euron vuosikorotusta, ilmenee Veronmaksajain keskusliiton Verkkouutisille toimittamista laskelmista.
Hallitus päätti syksyn 2019 budjettiriihessä, että liikennepolttoaineiden verotusta kiristetään 250 miljoonalla eurolla. Kiristys tarkoittaa dieselin kallistumista 6,9 sentillä ja bensiinin osalta 6,3 sentillä litralta.
Eniten joutuvat maksamaan 60[nbsp]000 kilometriä vuosittain bensiiniautolla ajavat. Heidän osaltaan korotus tietää peräti yli 270 euron lisäkustannuksia.
Veronmaksajain keskusliiton ekonomisti Janne Kalluisen mukaan korotuksia voidaan pitää merkittävinä. Hänen mukaansa niiden vaikutuksia ei ole lupauksista huolimatta saatu kompensoitua suurelle osalle palkansaajista.
– Viime syksyn budjettiriihessä päätettiin keventää pienituloisten ansiotulojen verotusta noin 200 miljoonalla eurolla välillisten verojen kiristymisen (tupakkavero, virvoitusjuomavero, liikennepolttoaineiden verot) kompensoinniksi. Tästä huolimatta palkansaajien verotus 2020 pääasiassa kiristyi, mikä oli merkittävimmiltä osin seurausta palkansaajan veronluonteisten maksujen muutoksista, Janne Kalluinen toteaa Verkkouutisille.
– Samasta syystä verotus uhkaa kiristyä myös ensi vuonna.
– 250 miljoonan euron veronkiristystä on vaikea olla pitämättä merkittävänä.
Veronmaksajien laskelmat sisältävät veronkorotuksen polttoainelitran hintaan sisältäen arvonlisäveron vaikutuksen.
Arviossa bensiiniauton kulutukseksi on laskettu 7,0 litraa 100 kilometriä kohden ja dieselauton kulutukseksi 6,0 litraa 100 kilometriä kohden.