Noin 30 pientä ja keskisuurta venäläistä lentoyhtiötä, jotka hoitavat yli neljänneksen (26 prosenttia) maan sisäisestä matkustajalentoliikenteestä saattaa mennä konkurssiin vuonna 2025, raportoi ilmakuljetusoperaattorien yhdistys AEVT Vedomostin referoimalle Izvestijalle. Lentoyhtiöiden taloustilanne on heikentymässä nopeasti ja menettämässä operointisertifikaattejaan ulkomaisten lentokoneiden vuokrakuluista aiheutuneiden velkojen vuoksi.
Pakotteiden alkamisen jälkeen vuonna 2022 moni niistä lopetti leasing-vuokriensa maksamisen. Ensi vuonna Venäjän hallitus sallii velkojen pois kirjauksen, mutta silloin niistä pitää maksaa 25 prosentin tulovero. Tämä on liikaa monelle yhtiölle.
NordStar Airlinesin toimitusjohtaja Leonid Mohov on kiinnittänyt ongelmaan huomiota jo aiemmin. Kirjeessään AEVT:lle hän huomautti, että huolimatta koneiden uudelleenrekisteröinnistä Venäjälle ja niiden jatkuneesta käytöstä kotimaan liikenteessä, leasing-sopimukset ulkomaisten omistajien kanssa ovat yhä voimassa. Lentoyhtiöt ovat kuitenkin joutuneet käyttämään leasing-vuokriensa maksamattomuudesta syntyneet säästöt koneiden lentokelpoisuuden säilyttämiseen, joka on tullut pakotteiden takia kalliiksi.
Mohovin mukaan vain suuret yhtiöt – Aeroflot, Ural Airlines ja S7 Airlines – ovat pystyneet lunastamaan leasing-koneensa saaden sitä varten käyttöönsä kansallisen hyvinvointirahaston varoja. Kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ne lunastivat 165 yhteensä 400 ulkomaisesta koneestaan.
Pienempien lentoyhtiöiden tulevaan maksuvalmiuskriisiin liittyen AEVT on vaatimassa muutosta verolakiin suojellakseen yhtiöiden etuja. Lähes kaikki Venäjän matkustajakoneet oli rekisteröity Bermudalle, Irlantiin ja muihin Euroopan maihin. Yhden Airbus A320:n leasing-maksu oli lentoturvallisuus ja sertifiointipalvelu RunAvian perustajan Andrej Patrakovin mukaan 80 000–150 000 dollaria kuukaudessa. Hänen mielestään ei ole oikein laskea pois kirjattavia leasing-maksuja tuloiksi, koska säästöjä on käytetty lentokelpoisuuden ylläpitämiseen.
Yhtiöiden tyytymättömyys on S&K-lakitoimiston projektijohtajan Boris Romanovin mukaan ymmärrettävää, koska anteeksi saadut velat kirjataan ei-operatiivisiksi tuloiksi ja säästyneet varat lasketaan verotettavaksi voitoksi.
– AEVT:n aloite tähtää siihen, ettei velan poistoa ulkomaisille leasing-yhtiöille laskettaisi voitoksi. Verolaissa on tästä jo esimerkkejä liittyen muihin ulkomaisiin velkojiin, kertoo Romanov.