Tuoreen tutkimuksen mukaan 96 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. LEHTIKUVA/JUSSI NUKARI

Lähes kaikki suomalaiset lukevat sanomalehtiä

Digilukemisen vahva kasvu jatkuu.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Tuoreen Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan 96 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. Lukumääränä tämä tarkoittaa 4,1 miljoonaa ihmistä. Taso on täsmälleen sama kuin vuotta aiemmin.

Sanomalehtien lukeminen on hyvin tasapuolista, sillä ne tavoittavat eri-ikäisistä 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista 90–97 prosenttia, eri ammattiryhmissä työskentelevistä 91–98 prosenttia ja erituloisista kotitalouksista 93–98 prosenttia.

Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 88 prosenttia suomalaisista. Yleisintä digilukeminen on 35–54-vuotiaiden ikäryhmässä, 95 prosenttia. 55 vuotta täyttäneet kurovat kuitenkin eroa kiinni.

Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, joskin heistäkin jo neljä viidestä (79 %) lukee digitaalisia sanomalehtiä joko pelkästään tai paperilehden ohella.

Vuosi sitten digilukeminen ohitti painetun sanomalehden lukemisen 65 vuotta täyttäneiden ikäryhmässä, ja uusimmat tulokset kertovat digilukemisen vahvistuneen edelleen suhteessa paperilehden lukemiseen.

Painettua sanomalehteä lukee joka toinen (50 %) suomalainen, nuorimmista (15–24-vuotiaat) 29 prosenttia ja vanhimmista 72 prosenttia.

Vain digitaalisena sanomalehtiä lukee kaksi miljoonaa suomalaista. Määrä on kasvanut edellisvuodesta 97 000:lla eli viisi prosenttia.

Sekä digitaalista että painettua sanomalehteä lukee 1,8 miljoonaa suomalaista. Pelkästään painettuna sanomalehtiä lukee 303 000 suomalaista, ja määrä on laskenut vuodessa 41 000:lla, lähes 12 prosenttia.

Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjosen mukaan siirtymä digitaaliseen sisältöön on kasvanut vahvasti.

– On kuitenkin huomioitava, että painettu lehti on edelleen merkityksellinen tuote joka toiselle suomalaiselle, 65 vuotta täyttäneistä 17 prosentille jopa se ainoa tapa lukea sanomalehteä. Painetun sanomalehden jakelun vaikeutuessa ja kustannusten kasvaessa on luotava edellytykset, joilla printtiuskollisimmatkin kokevat ajan saatossa digipalvelut yhtä miellyttävinä, ellei jopa monipuolisuudessaan printtiä parempina, hän kertoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)