Hintavertailupalvelu Hintaoppaan selvityksen mukaan yhä harvempi suomalainen ostaa jouluksi lahjoja. Lähes 12 prosenttia suomalaisista ei aio ostaa tänä vuonna lainkaan joululahjoja, kun vielä viime vuonna vastaava luku oli yhdeksän prosenttia.
Joululahjoja ostavilla yleisin budjetti on 50–100 euroa (19 %), mutta myös pienemmät budjetit ovat suosittuja. Suuret budjetit sen sijaan ovat edelleen harvinaisia, sillä vain neljä prosenttia suomalaisista on valmis käyttämään lahjoihin yli 750 euroa.
Kuluttajatutkimuksessa suomalaisilta kysyttiin myös siitä, käyttävätkö he Black Friday- tai joululahjaostostensa maksamiseen maksutapoja, joilla ostoksen voi maksaa myöhemmin tai osissa.
Suosituinta oli osta nyt, maksa myöhemmin -toiminnon hyödyntäminen (13 %), mutta myös luottokortit (10 %) ja osamaksut (9 %) olivat suosittuja. Muita vaihtoehtoja olivat kulutusluotot (2 %) sekä pikavipit (1 %).
Velaksi ostaminen oli ylivoimaisesti suosituinta puolison ja lasten kanssa asuvien keskuudessa (47 %). Vastaajista 68 prosenttia kertoi, etteivät he käytä mitään edellä mainituista maksutavoista.
– Vaikka yleinen taloudellinen tilanne näyttää jo merkkejä piristymisestä, kuluttajat ovat edelleen varovaisia laittamasta rahaa ylimääräiseen. Talouden piristyminen ei myöskään ole näkynyt vielä kaikkien kotitalouksien tilanteessa, mikä saattaa selittää osaltaan velaksi ostamista. Joululahjojen kokonaan ostamatta jättäminen taas saattaa linkittyä osalla kuluttajista laajempaan trendiin, jossa halutaan ylipäätään kuluttaa vähemmän, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo.
Viime hetken shoppailijat saattavat päästä halvemmalla
Suurin osa suomalaisista (33 %) ostaa joululahjansa hyvissä ajoin jo 1–2 kuukautta ennen joulua, mutta noin 15 prosenttia ostaa lahjat vasta 1–2 viikkoa ennen joulua.
Hintaopas ennustaa, että joulukaupan vilkkaimmat päivät osuvat ensi viikonlopulle eli 14.–15. joulukuuta. Ennuste perustuu ostokiinnostuksen kasvuun viime vuosina.
Hieman alle viisi prosenttia suomalaisista ostaa kuitenkin lahjansa vasta 1–3 päivää ennen joulua. Viime vuonna myös yleinen hintaindeksi lähti laskuun juuri joulun alla 21. joulukuuta.
– Aivan kuten Black Fridayn alennusmyyntien kanssa, myös joulun jälkeisten alennusmyyntien kesto on pidentynyt vuosi vuodelta. Nykyään mainoksia joulualesta saattaa alkaa näkymään jo hyvissä ajoin ennen joulua. Ihan viime hetken lahjashoppailijat voivat löytää hyviäkin alennuksia, erityisesti 21. joulukuuta alkaen. Halvin päivä sijoittui kuitenkin viime vuonna 30.12. eli reilusti joulun jälkeen, Matinvesi-Bassett kertoo.
Joulun hittilahjoja ovat erilaiset älysormukset
Hintaoppaan datan mukaan suomalaiset hakevat pukinkonttiin tänä vuonna niin uusinta elektroniikkaa kuin hieman perinteisempiä vaihtoehtoja.
Hakusanojen ja tuotekategorioiden suosion kasvun perusteella suomalaisia kiinnostavat tällä hetkellä etenkin älysormukset ja muu elektroniikka, mutta myös lauta- ja palapelit sekä villahuovat ja merinovillapaidat. Muumimukit säilyttävät suosionsa joululahjoina vuodesta toiseen.
– Joululahjoissa nähdään tänä vuonna mielenkiintoista kahtiajakoa. Perinteisesti erittäin suositun elektroniikan ohella myös kestävät ja käytännönläheiset lahjat ovat selvästi tekemässä paluun. Lisäksi elektroniikan eri kategorioiden välillä on nähtävissä liikehdintää, sillä tänä vuonna terveysteknologia kiinnostaa kodin pienelektroniikkaa enemmän, Matinvesi-Bassett huomauttaa.
Tämän joulun trendaavat tuotekategoriat
• Älysormukset
• Pelikonsolit
• Lautapelit ja palapelit
• Tabletit
• iPhonet
• Villahuovat
• Merinovillapaidat
• Muumimukit
Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa syyskuussa 2024. Verkkokyselyyn vastasi tuhat 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.