Väylävirasto on antanut WSP:lle tehtäväksi tutkia liikennetarvetta ja laatia tutkimuksen kiinteästä yhteydestä Ruotsin Uumajan ja Vaasan välillä. Selvityksessä tarkastellaan liikenne-ennusteita ja arvioidaan vaikutuksia. Tutkimuksessa tarkastellaan muun muassa voiko yhteyden rakentaa, merenkulun toimintaedellytyksiä, ympäristöä ja kestävyyttä.
Toimeksianto perustuu hallitusohjelman kirjaukseen, jonka mukaan laaditaan selvitys Merenkurkun kiinteästä yhteydestä samalla selvitetään sähkön ja vedyn siirtoyhteyksien synergioita.
Uumajan ja Vaasan välinen etäisyys on noin sata kilometriä, ja lyhin rannikoiden välinen etäisyys on noin 80 kilometriä. Tällä hetkellä reittiä liikennöi lautta, jonka matka-aika on 3,5–4 tuntia.
Visio kiinteästä yhteydestä Merenkurkun salmen yli on ollut olemassa jo pitkään, mutta vasta nyt selvitys on sisällytetty hallitusohjelmaan.
Merenkurkun kiinteä yhteys on teknisesti erittäin haastava kohde. Ylitys edellyttää teknisesti järkevien ratkaisujen löytämistä yhteyden toteutettavuuden varmistamiseksi. Pintaratkaisujen haasteena ovat merivirrat ja jään liikkeet yhdessä myrskytuulien kanssa.
Teknisten haasteiden lisäksi Merenkurkun salmi on luonnonolosuhteiltaan erittäin herkkä alue, jossa on laajoja luonnonsuojelualueita.
Vedenalainen yhteys merkitsisi huomattavan pitkää tunnelia. Norjassa on parhaillaan rakenteilla maailman pisin merenalainen maantietunneli (noin 27 km). Maailman pisin merenalainen rautatietunneli (noin 54 km) on Japanissa. Merenkurkun salmen tapauksessa nämä pituudet ylitettäisiin.
Suunnittelu- ja konsultointiyritys WSP on koonnut kansainvälisen asiantuntijaryhmän Suomesta, Ruotsista ja Kanadasta tuomaan tehtävään kattavaa asiantuntemusta.
– Kiinteä yhteys Uumajan ja Vaasan välillä on kattava infrastruktuurihanke, jota on mielenkiintoista tutkia monesta näkökulmasta. Keskeinen osa toteutettavuustutkimusta on sekä tavaroiden että matkustajien kuljetuskysynnän ennustaminen yhteyden avulla, ja olemme Ruotsissa markkinajohtajia tällä alueella, sanoo WSP Swedenin projektipäällikkö Lars Drageryd.
– On jokaisen insinöörin unelmatehtävä olla mukana rakentamassa vaativaa, lähes mahdottomaksi luultua hanketta. Olemme onnistuneet kokoamaan parhaan osaamisen ratkaisemaan haasteita ja vaikka työ on vasta alkuvaiheessa, olemme vakuuttuneita siitä, että saamme luotua realistisen pohjan suunnitelmalle, sanoo WSP Finlandin projektipäällikkönä toimiva Risto Jounila.
Molempien tehtävien arvioidaan valmistuvan keväällä 2025.