Kotimaanmatkailun merkitys kasvoi koronapandemian aikana kaikissa Pohjoismaissa. Työ- ja elinkeinoministeriön raportissa kerrotaan, että kotimaan yöpymisten osuus on Suomessa yli 60 prosenttia.
Etenkin koronapandemian aikana kotimaanmatkailun merkitys kuitenkin korostui kaikilla alueilla osuuden noustessa useimmissa maissa yli 80 prosenttiin. Se muodostaa matkailun kivijalan lähes kaikissa Pohjoismaissa.
Matkailualan toimijat näkevät kotimaanmatkailun tulevaisuuden Pohjoismaissa valoisana. Yli kolmannes kyselyyn vastanneista yrityksistä uskoi kotimaan matkailun merkityksen liiketoiminnalleen kasvavan nykyisestä tulevina vuosina. Liki puolet vastaajista arvioi kotimaanmatkailun pysyttelevän nykyisellä tasolla.
– Yritykset, jotka onnistuivat lisäämään kotimaisten asiakkaiden määrää pandemian aikana, pärjäsivät myös taloudellisesti muita matkailualan yrityksiä paremmin. Kotimaanmatkailun investoinnit ovat paitsi auttaneet yritykset koronakriisin yli myös mahdollistaneet niiden kasvun toimintaympäristön muutoksista huolimatta, Innolink Researchin tutkimuspäällikkö Juho-Matti Paavola, kertoo selvityksessä.
Kesämatkailijat ovat jo liikkeellä
Lappeenrannan matkailu-, markkinointi- ja asiakaspalvelujohtaja Mirka Rahman kertoo, että kesä näyttää matkailijoiden osalta varsin hyvältä ja matkailijoita on ollut jo paljon liikkeellä.
– Ihmiset ovat lähdössä liikkeelle ja esimerkiksi viikonloppuna järjestettyjen tapahtumien osalta, myös yöpyjien määrä on hotelleissa ollut hyvä, Rahman kertoo.
Kesämatkailun osalta matkailujohtaja kertoo, että kausi on aina lähes varma ja vaikeammaksi osoittautuu matkailijoiden houkutteleminen muina vuodenaikoina.
– Kulmakivi on, että kesä on aina varma. Työskentelemme ympärivuotisuuden eteen ja ihmisiä liikuttavia tapahtumia pyritään järjestämään vuoden ympäri. Tapahtumat, ja ilmaistapahtumat varsinkin, liikuttavat ihmisiä.
Hotellien osalta kerrotaan, että tilaa vielä jonkin verran on, mutta heinäkuussa vapaita huoneita on vaikeampi löytää.
– Nyt kesäkuussa on vielä jonkin verran tilaa, mutta heinäkuussa alkaa olla jo täyttä. Mitä olen ymmärtänyt hotelleilta, varausaste näyttää hyvältä, Rahman kertoo.
Tulevan kesän osalta on huomioitavaa on, että ihmiset kuluttavat kuitenkin aiempaa vähemmän. Muutos oli nähtävissä jo viime vuoden lopulla. Ihmiset punnitsevat vaihtoehtoja esimerkiksi ravintolaillallisten osalta ja tilanne on huomattu myös Lappeenrannan ravintoloissa. Matkailujohtajan mukaan koronan jälkeen nähtyä ravintolakulutuksen kasvupiikkiä ei ole tänä kesänä nähtävissä.
– Ihmiset joutuvat miettimään omaa kulutusta ja ilmaispalvelut sekä -tapahtuvat kiinnostavat entistä enemmän. Lisäpalveluita ja oheistoimintaa kaivataan siis aikaisempaa enemmän.
Lappeenrannassa kotimaanmatkailun osuus on noin 85 prosenttia kaikesta matkailusta.
Ministeriön raportin mukaan lähimatkailun voidaan odottaa kasvavan laatua ja vastuullisuutta arvostavien, luontomatkailusta kiinnostuneiden kotimaanmatkailijoiden silmissä. Kotimaanmatkailupalvelujen nähdään vastaavan paremmin myös paikallisyhteisöjen tarpeisiin sekä tukevan ympärivuotisen matkailun kehittämistä. Pandemian aikana kehitettyjä hyviä käytäntöjä voi myös edistää kansainvälisen matkailun edistämistyössä.
LUE MYÖS:
Kotimaanmatkailu näyttää laantuneen – pyörämatkailijoita aiempaa vähemmän | Verkkouutiset